
 

Advertising Standards Authority         

Broadcast Advertising 
Adjudications  
 
22 June 2005  



 2

ADVERTISERS IN THIS WEEKS REPORT 
 
Kirkwood Fyfe Clinic ……………………………………………………………………………... 3 
 
Metropolitan Police ………………………………………………………………………………. 4 
 
Reckitt Benckiser plc ……………………………………………………………………………. 6 
 
The Spectator (1828) Ltd ……………………………………………………………………….. 8 
 
Unilever Home and Personal Care UK Ltd …………………………………………………... 10 
 
UTV Internet …………………………………………………………………………………….. 12 
 
Warner Home Video (UK) Ltd …………………………………………………………………. 13 



 3

ADVERTISER:   Kirkwood Fyfe Clinic 
 
AGENCY:    AVC Media Productions 
 
Date:    22 June 2005 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT: 
An advertisement for Kirkwood Fyfe Clinic broadcast on Grampian Television described 
the treatments it carried out. Among them were facial improvements, which included 
Botox.  
 
The complainant believed that Botox was available on prescription only and so could not 
be advertised on television. 
 
ADJUDICATION: Complaint upheld 
CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code Rule 8.2.1(a) (Medicines/Unacceptable 
products) prohibits television advertising for medicinal products or treatments that are 
available only on prescription. Grampian Television said it was not aware when approving 
the advertisement in October 2004 that Botox was a prescription-only drug. We drew the 
broadcaster's attention to an ASA adjudication published in March 2005 which highlighted 
that. Grampian said it would undertake to ensure that the findings of published breaches 
were applied not only to future advertising but also to advertisements that it had approved 
previously, where relevant. 
 
The advertisement must not be shown again in that form. 



 4

 
ADVERTISER:  Metropolitan Police  
 
AGENCY:   Miles Calcraft Briginshaw Duffy Ltd 
 
Date:    22 June 2005 
 
Media:   Radio 
 
No. of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT 
A radio advertisement by the Metropolitan Police, which highlighted the issue of domestic 
violence, was broadcast on Capital FM. It featured a distressed woman who had locked 
herself in the bathroom after being attacked and having her ribs broken by her boyfriend. 
She was talking on the phone to a police operator while her boyfriend threatened to kill 
her. 
 
A listener complained that he heard the advertisement at various times during the morning 
and that it was not suitable for broadcast when children could be listening. 
 
ADJUDICATION: Complaint upheld 
The Radio Advertising Clearance Centre (RACC) said it had cleared the advertisement for 
broadcast on condition that it was carefully scheduled, for example away from breakfast 
time and drive-time slots to avoid it being heard by children under 16 years of age. 
 
The advertiser said it had booked its advertising spots on Capital FM prior to the RACC 
clearing the advertisement. Once the RACC's scheduling restriction was known, the 
advertiser asked its media buying agency to ensure that the scheduling was amended to 
steer away from breakfast and evening drive times. It said the media buying agency had 
endeavored to move as many spots as possible away from drive times but that, 
unfortunately, approximately 8% of the spots booked on Capital remained within those 
times.  
 
Capital FM said the scripts it had received did not show the scheduling restrictions advised 
by the RACC. It said the advertiser's media buying agency had contacted Capital FM to 
ask that the advertisement be steered away from breakfast and evening drive time but that 
at no point was it told that the advertisement had been given a restriction by the RACC. As 
a result it said that out of 138 spots on the station, 12 remained in either morning or 
evening drive times. Capital FM said that if it had been aware of the scheduling restriction 
it would have ensured that none of the spots were scheduled during drive times. 
 
We noted that the content of the advertisement was capable of causing distress and we 
considered that it should not have been broadcast at times when children could have been 
listening. The RACC had applied an appropriate restriction. Although scheduling of 
advertising is the ultimate responsibility of the broadcaster we do expect stations to follow 
RACC scheduling warnings where appropriate. We noted that the broadcaster had not 
been made aware of the RACC's scheduling advice in this instance; nevertheless, we 
concluded that because it had been broadcast at times when children could have been 



 5

listening it was in breach of CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards Code Section 1, 
Rule 4.3 (Scheduling) and Section 2, Rules 8 (Scheduling) and 11 (Children and Young 
Listeners). 



 6

ADVERTISER:   Reckitt Benckiser plc 
 
AGENCY:   Euro RSCG London 
 
Date:    22 June 2005 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:   1 
 
 
COMPLAINT: 
An advertisement for Finish Powerball 4-in-1 dishwasher tablets said 'We tested the 
leading 3-in-1 competitor against new Finish Powerball 4-in-1. The glass washed with 3-in-
1 showed corrosion after less [sic] than 30 washes'. 
 
A competitor, Henkel, who produced Glist 3-in-1 tablets, said that it was the leading 3-in-1 
competitor. It provided evidence in support of its view that, in terms of the value of the 
tablets sold, Glist 3-in-1 was second only to Finish 4-in-1. It said that in its own tests there 
had been no corrosion difference between Finish 4-in-1 and Glist 3-in-1 even after 100 
washes. 
 
We asked for evidence to support the claims and for comments on the complaint and also 
whether, in the context of this particular advertisement, the leading competitor may have 
been interpreted by viewers as the next best in terms of efficacy of the product. 
 
ADJUDICATION: Complaint upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said it had received evidence 
showing that the leading competitor was not Henkel and that it did show corrosion after 
fewer than 30 washes. The BACC said viewers would understand the term 'leading 
competitor' in terms of sale volumes and this was how it had interpreted such claims for a 
long time. It believed viewers would understand that the leading brands in a marketplace 
were the best selling. 
 
The advertiser said the leading competitor was not Henkel and provided evidence in 
support of its view that, during the period prior to the broadcast of the advertisement, 
another company sold more dishwasher tablets by volume than Henkel. It said market 
share by volume was the most suitable measurement for establishing the 'leading 
competitor' as it was the natural meaning of the term and would be understood by viewers 
to mean this. It said it was following accepted practice and that a decision against it on this 
point would be unfair and a change in policy. The advertiser added that if it had been 
made aware of the potential problem it could have added any required clarification from 
the outset. 
 
We agreed with the advertiser and the BACC that it was acceptable to define 'leading 
competitor' by reference to sale volumes. However, we considered that 'leading 
competitor' could also reasonably be determined by the value of a product sold and the 
complainant's evidence demonstrated they were the leading competitor according to this 
criteria.  
 



 7

We considered that where the leading competitor was shown to be different when 
measured by value or volume, as was the case here, it would be necessary to clarify the 
measurement used. We also felt that, in the context of the advertisement, viewers might 
interpret the claim 'leading competitor' in terms of the efficacy of the products which further 
demonstrated that clarification was needed. We did not consider that clarification of the 
term 'leading competitor' represented a change in policy as the situation was quite specific 
to this advertisement. In this case, depending on how the term was defined the leading 
competitor would differ. 
 
We noted that the BACC had requested evidence from Reckitt Benckiser in relation to the 
volume of tablets sold without any reference to the value. As a result of this, and in view of 
both the evidence from Henkel and the possibility that viewers would interpret it as a 
comparative claim in terms of efficacy, we did not accept that the advertisement made it 
sufficiently clear which competitor was being referred to. We further considered that, as 
the basis for the claim was not explained in the advertisement, viewers may have 
incorrectly assumed the comparison was with Glist. 
 
The advertisement was in breach of CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code 
Rules 5.1 (Misleading advertising), 5.2.1 (Evidence) and 5.4.6 (Comparative advertising) 
and should not be shown again in its current form. 



 8

ADVERTISER:   The Spectator (1828) Ltd 
 
AGENCY:    Clemmow Hornby Inge Ltd 
 
Date:    22 June 2005 
 
Media:   Radio 
 
No. of complaints:  33 
 
 
COMPLAINT: 
A radio advertisement for The Spectator magazine compared the physical public flaying of 
politicians in the Middle Ages with the present day literary public flaying that took place in 
The Spectator magazine. It described how the victims' skin would be scorched with 
burning sulphur, after which an incision would be made and the skin peeled off the body 
with red hot tongs. The advertisement ended with the line 'The Spectator.  Getting under 
the skin of the election'. 
 
Listeners complained that: 
 
1. the descriptions of torture were sickening and disgusting for adults and 
 
2. children had been upset by them (one instance reported by a Classic FM listener 
around 12 noon on 5 May and another by a LBC listener at 3.15 pm on the same day). 
 
ADJUDICATION:  
1. Complaints not upheld 
The Radio Advertising Clearance Centre (RACC) had approved the advertising for 
transmission on Classic FM and LBC only, as the child audience was known to be 
extremely low for those stations. It had also advised the stations that the advertisement 
should be transmitted away from mealtimes. With those provisions in mind, it believed that 
the advertisement was acceptable. The advertising agency said the advertisement was 
recorded with an informative voice-over describing the scene and was not intended to be 
gratuitously gory. 
 
We agreed. The complainants had found the description distasteful, but although it was 
detailed the tone was factual rather than sensational. We did not believe it was likely to 
cause serious or widespread offence. 
 
2. Complaints not upheld 
LBC said that 3.15 pm was before the majority of schools finished for the day and that, in 
any case, its under-16 years of age audience profile was rated as zero for that time of day. 
 
Classic FM said that it had scheduled the advertisement away from times when children 
were likely to be listening, but thought it was otherwise suitable for transmission in that the 
description was historically accurate and of the kind typically found in school text books. 
 
We believed the RACC's decision to approve the advertisement only for stations with an 
extremely low child audience profile should have been sufficient to avoid it causing 



 9

distress to children, and this was borne out by the relatively small number of complaints 
raising that point. We believed the RACC and the individual stations had acted 
responsibly. 
 
The advertisement was investigated under CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards 
Code Section 2, Rules 9 (Good Taste, Decency and Offence to Public Feeling), 11 
(Children and Younger Listeners) and 8 (Scheduling) but was not found in breach. 



 10

ADVERTISER:  Unilever Home and Personal Care UK Ltd  
 
AGENCY:   Lowe & Partners Ltd 
 
Date:    22 June 2005 
 
Media:   Television 
 
No. of complaints:  27 
 
 
COMPLAINT: 
An advertisement for Domestos Bleach Cleaning Spray featured a grey, monster-like 
creature (representing a germ) talking to the camera. The camera slowly panned in. The 
creature, talking slowly, said "this neighbourhood has always been safe. They tried 
cleaning it up but nobody could touch us in the shower corner. E-coli, staphylococcus and 
us guys were free to peddle misery." A close up of the creature's face showing its large 
mouth and teeth then flashed onscreen and it shouted "But now they hunt us down!" The 
monster then became animated, lunging and spitting at the camera, before continuing 
"We've become their prey. So here we are, cornered. We can almost hear the finger on 
the trigger. The finger of death." The product then appeared onscreen and the voiceover 
said "Domestos spray. Millions of germs will die." The advertisement did not carry a 
scheduling restriction. 
 
27 viewers complained that this advertisement was unsuitable to be seen by children. 19 
of these viewers said their children, aged between 18 months and five years old, were 
frightened by the advertisement. Some viewers said their children had nightmares after 
seeing it. 
 
ADJUDICATION: Complaints upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said it did not believe the 
advertisement should carry a scheduling restriction. It said that one of the advertiser's 
previous advertisements, also carrying no scheduling restriction, had featured a similar 
animated germ and hadn't drawn any complaints. It said it was difficult to gauge how 
young children would react to animated characters such as the one featured in the 
advertisement and pointed out that Harry Potter and Roald Dahl books and films often 
contained similar sorts of characters which did not frighten children. It acknowledged that 
some children had been upset, but believed that a majority of young viewers did not seem 
to find the characters frightening. 
 
The advertiser said it decided to schedule the advertisement away from programmes 
aimed specifically at a child audience, despite the fact that the BACC had not imposed any 
scheduling restrictions. It said that that decision was made at the last minute and that as a 
result three spots remained scheduled during children's programming. The advertiser said 
it was not its intention to cause distress. 
 
We welcomed the advertiser's attempt to schedule the advertisement sensitively. We 
considered, however, that the complaints we received showed the advertisement was 
likely to frighten some young viewers and should therefore have carried a scheduling 
restriction to ensure it did not appear in or around programmes made for or specifically 



 11

targeted at children. Because it did not, the advertisement was found in breach of CAP 
(Broadcast) TV Advertising Standards Code Rules 7.3.6 (Distress - children) and 7.3.7 
(Use of scheduling restrictions). The advertisement should not be shown again in or 
around children's programmes. 



 12

ADVERTISER:   UTV Internet 
 
BROADCASTER:   Ulster Television 
 
Date:    22 June 2005 
 
Media:   Television 
 
No. of complaints:  2  
 
 
COMPLAINT: 
An advertisement for broadband showed a presenter standing next to a large billboard, 
which said "100% Availability". He approached a passerby and asked "Do you know that 
UTV Internet can provide 100% of homes in Northern Ireland with broadband Internet?". 
On-screen text at the end of the advertisement said "100% availability to all BT landline 
customers in 2005".  
 
Two viewers complained because they understood some parts of Northern Ireland were 
not yet able to receive broadband Internet.  
 
ADJUDICATION: Complaints upheld 
UTV Internet said that all exchanges in Northern Ireland were broadband enabled, which 
meant 98.5% of the population had access to broadband. It pointed out that BT was 
obliged to provide broadband services to all homes and businesses in Northern Ireland by 
the end of 2005 as part of an agreement with the Department of Enterprise, Trade and 
Investment (DETI) in Northern Ireland. It said consumers were able to use other Internet 
service providers, including UTV Internet, to avail of broadband as part of the same 
agreement. It sent a DETI press release, which said that Northern Ireland was on track to 
providing broadband access to every household and business by the end of 2005. It added 
that it was now able to process applications for broadband services to any household in 
Northern Ireland with a BT landline and delivery of the service would be completed in 2005 
in all cases.  
 
Whilst we acknowledged UTV Internet's intention to provide every household and business 
with access to broadband by the end of 2005, the advertisement claimed "100% 
availability" and "UTV can provide 100% of homes in Northern Ireland with broadband 
Internet". We considered that viewers were likely to think those claims meant all homes 
and businesses in Northern Ireland currently had access to broadband. Because only 
98.5% of the population could currently receive broadband, we considered the absolute 
claims misleading. We noted that on-screen text at the end of the advertisement said 
100% availability would be achieved in 2005, but we believed that text did not clarify that 
100% availability had not yet been achieved and, even had it done so, would have 
contradicted rather than qualified the main message of the advertisement. 
 
We found the advertisement in breach of CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code 
Rules 5.1 (Misleading advertising), 5.2.3 (Qualifications) and 5.4.2 (Superimposed text). 



 13

ADVERTISER:  Warner Home Video (UK) Ltd  
 
AGENCY:    Lip Sync Productions 
 
Date:    22 June 2005 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:  2 
 
 
COMPLAINT: 
An advertisement for a DVD box set claimed it contained the complete first season of the 
television series Hustle. 
 
Viewers complained because they found that each episode was seven minutes shorter 
than the original versions broadcast on BBC1. 
 
ADJUDICATION: Complaints upheld 
The advertiser explained that due to error, a shorter version made for BBC Worldwide was 
used for DVD replication. When it realised it had used the wrong version it had already 
manufactured 35,000 units. It pointed out that it made clear on the DVD packaging that 
each episode was 52 minutes long. It added that it was producing a new batch of DVDs 
containing the full 58–59 minute episodes broadcast on BBC1 and intended to replace the 
shorter version at no extra cost for any disappointed customers.  
 
The BACC said that as soon as it was aware of the production error it made sure the 
advertisement was removed from broadcast.  
 
We accepted that the advertiser had not intended to distribute a DVD containing the 
shorter versions of each episode and noted the immediate steps taken by the BACC to 
remove the advertisement from broadcast. However, the advertisement did not make clear 
the DVD box set contained an edited version of the series. We considered viewers were 
likely to interpret the claim the "complete first season" of the series to mean it contained 
the full, unedited version broadcast on BBC1 in the UK. We considered the advertisement 
misleading and welcomed its withdrawal. 
 
We found the advertisement in breach of CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code 
Rules 5.1 (Misleading advertising) and 5.2.3 (Qualifications). 


