
 

Advertising Standards Authority         

Broadcast Advertising 
Adjudications  
 
31 August 2005 



 2

ADVERTISERS IN THIS WEEKS REPORT 
 
Barclays Bank plc ………………………………………………………………………………… 3 
 
Cereal Partners UK t/a Shreddies ……………………………………………………………… 6 
 
Dial-a-Phone Ltd …………………………………………………………………………………. 9 
 
Gems.TV ………………………………………………………………………………………… 11 
 
Samsung Electronics (UK) Ltd ………………………………………………………………… 12 
 
Tiscali UK Ltd ……………………………………………………………………………………. 14 
 
TV Shop ………………………………………………………………………………………….. 16 
 
Virgin Money Ltd ………………………………………………………………………………... 21 
 



 3

ADVERTISER:   Barclays Bank plc 
 
AGENCY:    Bartle Bogle Hegarty Ltd 
 
Date:    31 August 2005 
 
Media:   Television 
 
No. of complaints:  293 
 
 
COMPLAINT 
A TV ad for Barclays Bank had an ex-kids restriction to keep it away from programmes 
made specifically for children. It showed a man being stung in the mouth by a bee or wasp 
that had climbed into his can of drink. He jumped up in pain and ran towards a nearby 
lake. As he leant over a jetty his face was visibly swollen. He tried to splash his face but 
fell into the water emerging at the edge of the lake covered in weeds and mud and howling 
in pain. He then bumped into a bin. As he staggered towards a nearby restaurant people 
began to scream. The police arrived and shot a dart into his rear which made him collapse. 
One policeman then placed his foot on the body as another photographed the scene. The 
voiceover said "Statistically, you're more likely to be arrested than change your bank 
account". 
 
1. The majority of the viewers said the ad was offensive to people who suffered from 
allergies because it made light of a potentially fatal situation. 
 
2. 91 viewers said they felt personal distress from seeing the ad because either they or 
people they were close to suffered from allergies or anaphylaxis. 23 viewers said that they 
or people they knew had nearly died or actually died from an adverse reaction as shown. 
 
3. Seven viewers said their children, ranging from ten months to eight years of age, were 
scared by the images of the man with the swollen face emerging from the lake or of the 
bee or wasp in the can. 12 viewers said that, because of the man's face and the way he 
was shot at, the ad was too horrific to be shown on TV either at all or without a further 
restriction. 
 
4. Seven viewers said the way the police took photos of the man and stood on him 
towards the end of the ad reminded them of either "happy slapping" or alleged soldier 
activity in the Iraq war and was therefore unsuitable to be shown. 
 
ADJUDICATION: 
1. Complaints upheld 
Bartle Bogle Hegarty (BBH) said the ad was intended to show an exaggerated sequence 
of different events which ended with the hero being mistaken for a "Swamp Thing" rather 
than a man. As a result he was arrested thus dramatising the statistic that you are more 
likely to be arrested than change your bank account. They said the intention was always to 
develop an amusing and light-hearted commercial not to offend or upset viewers. They 
apologised to viewers who may have been offended or distressed by the ad. They said the 
ad was off air and Barclays had made the decision not to run it again regardless of the 
outcome of our investigation. 



 4

 
The BACC said they very much regretted that a number of viewers had been offended by 
the ad. They said they had cleared the ad in good faith with no intention to offend. They 
said great care and effort had been taken prior to the commercial being approved to try 
and ensure the final copy was compliant with the CAP (Broadcast) TV Advertising 
Standards Code. They said they had reviewed seven separate versions of the pre-
production script, considering at length both the factual claims and the tone of the 
execution. They considered that the final film was whimsical in the treatment of a bee 
sting, farcical in tone and generally light-hearted in its approach. 
 
We welcomed the decision not to show the ad again and accepted that it was not intended 
to cause offence. However, we noted that many people face the reality that they might 
suffer a severe allergic reaction to a bee or wasp sting and therefore, despite the farcical 
turn of events, the ad was offensive to them. 
 
2. Complaints upheld 
BBH said they had tried to make the special effects as exaggerated and hyperbolic as 
possible precisely to avoid causing distress to people who suffer from allergies or 
anaphylaxis. 
 
The BACC said they also regretted that a number of viewers had experienced personal 
distress from the ad. They said at no point did the viewer see the character in any genuine 
distress and the ad featured a catalogue of pantomime routines thoroughly devoid of 
realistic or gritty horror with an air of general pandemonium. They said the suspension of 
reality was reinforced by the farcical way all the other characters considered him to be a 
creature, rather than a man stung by a bee. They said that they believed the ad was a 
surreal and comic set of bizarre events which allowed viewers to suspend their belief. 
They said they did not think the ad actively made fun of being stung by a bee but that it 
showed it as something painful, especially for the character that ended up being mistaken 
for a monster. 
 
We considered that a significant number of viewers who had experienced first-hand the 
seriousness of an acute adverse reaction to a bee or wasp sting were clearly distressed by 
seeing this ad and that it therefore breached the Code. 
 
3. Complaints not upheld 
The BACC said the ad had been given an ex-kids restriction because they considered that 
very young viewers could well be scared by the characters face becoming puffy and 
disfigured. They said they did not consider a later restriction necessary for three reasons. 
First the "monster" was firmly established from the beginning as a normal, middle-aged 
man who subsequently changed because of a bee sting which would be understood by all 
but the very young. Second, the "monster" appeared as more of a benevolent and 
bumbling character than an aggressive or predatory one. They said that, if anything, he 
was likely to attract pity rather than fear. Third the face of the character was not hugely 
disfigured and still retained its human-like features so it was more an unfortunate 
"Quasimodo"- type character than an actual monster. For these reasons they considered 
only very young viewers could possibly be scared. 
 
We accepted that, for the most part, only very young viewers would be scared by the 
images shown and that an ex-kids restriction was appropriate. Although we considered the 



 5

ad should not be shown again because it was offensive and had caused personal distress, 
we did not believe it was too gruesome or scary to be shown outside of children's 
programmes. 
 
4. Complaints not upheld 
BBH said that at the end of the ad the man was mistaken for the "Swamp Thing" which 
was why he was shot with a tranquiliser dart. They said the final scene was intended to 
emulate the idea of hunters having caught a celebrated monster. 
 
The BACC said they did not consider the final sequence was reminiscent of either "happy 
slapping" or prisoner maltreatment by soldiers in Iraq. They said they were not aware of 
this pose having been struck in any alleged Iraqi prisoner maltreatment or "happy 
slapping" case. They said it was a pastiche of the classic pose taken by big game hunters 
once they have bagged their quarry on the savannah. It was an outlandish pose when 
juxtaposed in the municipal park setting and, as it was done humorously, it reinforced the 
comic dialogue running throughout the ad and they considered viewers would see it as 
such. 
 
We accepted that by the time the policemen tranquilised and captured the man he had 
been clearly dramatised as a monster of some kind. We did not consider it was 
reminiscent of either "happy slapping" or the alleged maltreatment of Iraqi detainees by 
soldiers. 
 
The ad breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code Rules 6.1 (Offence) 
and 6.4 (Personal distress) and should not be shown again. 



 6

 
ADVERTISER:   Cereal Partners UK t/a Shreddies 
 
AGENCY:   McCann Erickson Advertising UK Ltd 
 
Date:    31 August 2005 
 
Media:   Television 
 
No. of complaints:  5 
 
COMPLAINT: 
A TV ad for Shreddies breakfast cereal showed a teacher in a classroom. The voiceover 
said "Today is the first day of school in Mrs Kelly's class." The ad then showed a number 
of children having breakfast at home as the voiceover said "These families have agreed to 
make Shreddies their school-day breakfasts. Shreddies have whole-grain carbohydrates. 
Studies show a breakfast like Shreddies helps give kids the mental energy they need to 
stay involved at school." The children were seen going into class. Mrs Kelly said "you can 
tell when they've had a good breakfast; they're engaged, they're enthusiastic." On-screen 
text said "School Fuel" and the voiceover said "Mrs Kelly saw it. You will too." 
 
Viewers complained about a range of issues. 
 
1. One viewer said that the ad implied children would be more intelligent if they had 

Shreddies for breakfast. 
 
2. Three viewers said the ad implied that Shreddies was a healthy breakfast choice and 

better than other breakfasts but that, because of its high levels of sugar and salt, this 
was not the case. 

 
3. Another viewer said the ad implied that teachers endorsed Shreddies. 
 
4. We challenged whether the ad gave an exaggerated impression of the relevance of the 
"studies" to Shreddies. 
 
ADJUDICATION: 
1. Complaint not upheld 
The BACC said the basic premise that a daily breakfast like Shreddies helped children 
concentrate had been accepted by them in 2002. They believed it was a misinterpretation 
to argue that the ad claimed eating the product would make children more intelligent. 
Cereal Partners UK (CPUK) said the ad did not include a claim of improved intelligence 
but one of engagement and involvement. 
 
We accepted that the ad did not imply that children would be more intelligent by eating 
Shreddies. 
 
2. Complaints not upheld 
The BACC said evidence in support of the ad had been accepted previously in 2002 when 
it had been passed to their nutritional experts who had approved it. They said CPUK had 
never claimed an exclusive benefit for its product and they doubted many would question 



 7

the notion that breakfasts benefit children. They said that if CPUK had implied some 
unique benefit, the BACC would have expected rival advertisers to have challenged the 
advertising, which they had not. They said their nutritionists had accepted that, on balance, 
the moderate levels of salt and sugar did not outweigh the benefits of the product and the 
type of health-related claims made in the ad were acceptable. 
 
CPUK said Shreddies contained 16% sugar which meant less than 13 grams (g) of sugar 
per serving (i.e. 45 g plus 125 ml semi-skimmed milk) with 7 g of the sugar from Shreddies 
and 5.9g from the milk. They said that in the absence of externally agreed Guideline Daily 
Amounts (GDA), they labelled the GDA of total sugar for children aged 7-10 years as 90 g. 
Thus a bowl of Shreddies plus milk only provided 13% of the GDA for children aged 7-10 
years. Considering a bowl of Shreddies represented a full meal, it was therefore a 
significantly low contribution to the daily intake of sugar. They added that, in terms of salt 
and sodium content, the Food Standards Agency (FSA) defined "a lot" as greater than 0.5 
g sodium per 100 g whereas Shreddies provided 0.2g of sodium per 45 g portion 
(including milk). They said Shreddies provided just 218 kcal and thus compared favourably 
with other foods typically eaten for breakfast in the UK; it contained eight vitamins and iron 
at levels of over 25% of the Recommended Daily Amount; it was high in fibre and low in 
total fat and saturated fat; it contained complex carbohydrates and had 93% whole grain. 
They said that Shreddies was therefore one of the healthier breakfast cereals available 
and could play a positive role in a healthy eating diet. They said that the sugar and salt 
levels of Shreddies should be considered as served (with both Shreddies and milk as per 
the recommended serving size) as this was most relevant to consumers. 
 
We considered that the ad implied Shreddies was a "good breakfast" and that, because of 
the references to "mental energy", it offered particular benefits for school-children. Publicly 
available information from the FSA suggested that foods with a sugar content of more than 
10 g per 100 g and/or a salt content of more than 1.25 g per 100 g were considered to 
have "high" levels. We noted that when considered as a dry product (out of the box) 
Shreddies exceeded this level for sugar and was only just below for salt. However we also 
noted that Shreddies was recommended to be served with milk and the vast majority of 
people would eat it that way. When served with 125 ml semi-skimmed milk, the levels of 
sugar and salt offered by Shreddies were 7 g and 0.4 g respectively per 100 g and were 
therefore well below "high". We further noted that the product offered certain nutritional 
benefits (by having added nutrients and wholegrain) and was low in fat. We therefore 
considered the health implications of the ad were acceptable as Shreddies was not an 
unhealthy breakfast choice. We further noted that the number of calories in Shreddies 
compared favourably with other popular breakfast choices including toast with butter and 
jam; orange juice with a yoghurt and a banana; plus a number of other breakfast cereals. 
 
3. Complaint not upheld 
CPUK said at no stage during the commercial did Mrs Kelly endorse Shreddies but rather 
the benefits of a good breakfast, and said her comments were in no way a professional 
endorsement of the product but merely recognition that a good breakfast makes a 
noticeable difference to children's focus and engagement at school. They said they would 
make this more clear in future advertising. 
 
We welcomed CPUK's response. We considered that viewers would interpret Mrs Kelly’s 
statement "you can tell when they've had a good breakfast" as referring to breakfasts in 
general rather than endorsing Shreddies.  



 8

 
4. Upheld 
CPUK said there were many studies highlighting how breakfast aided concentration. They 
had undertaken a proprietary study showing this and provided a copy for our investigation. 
They said they would make the evidence regarding Shreddies versus other breakfasts 
more clear in future advertising. 
 
We welcomed CPUK's decision to amend future advertising. We noted there was only one 
element of the evidence provided which included Shreddies as part of the study. It 
involved 29 male and female children aged between nine and 16 years. Over four days the 
participants received four different breakfasts: a single bowl of Shreddies (45 g serving 
plus 125 ml semi-skimmed milk); a single bowl of Cheerios (30 g serving plus 125 ml of 
semi-skimmed milk); a 330 ml orange-flavoured drink containing 38.3 g glucose and 
nothing. 
 
Other evidence, in support of the general effect of a high carbohydrate breakfast towards 
improving attentiveness and concentration, included a comparison between a low energy 
soft-drink and a yoghurt without reference to the effect of Shreddies. Other studies were 
based on the difference between having a breakfast or having a regular breakfast versus 
not having breakfast at all but the advertisers did not make clear what these breakfasts 
were. We believed viewers would have expected the comparison to be between a range of 
different types of breakfast rather than between having breakfast or having nothing. It was 
therefore likely to mislead viewers. 
 
We accepted that the "mental energy" of the children who ate Shreddies appeared to be 
improved in comparison with those who had an orange-flavoured sugar drink or nothing at 
all, but considered this comparison should have been made clear to avoid misleading 
viewers as to the extent of the study. 
 
The ad was in breach of CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code Rules 5.1 
(Misleading advertising) and 5.2.1 (Evidence). It must not be shown again in its current 
form. 



 9

ADVERTISER:   Dial-a-Phone Ltd 
 
AGENCY:    Attinger Jack Advertising Ltd 
 
Date:    31 August 2005 
 
Media:   Television 
 
No. of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT: 
A commercial for Dial-a-Phone offered line rental with Hutchinson 3G for £4.99 for 10 
months with a cashback by redemption deal; 500 any time, any network voice minutes; 
100 text messages; a free 6630 Nokia video phone; and three months free insurance. On-
screen text explained there was free delivery, Saturday and special delivery subject to a 
surcharge; service dependent on coverage; subject to an insurance contract with Allianz 
Cornhill; offer applied to standard UK landlines and UK networks; cash back redemption at 
months 3, 6, 8, & 10; and subject to 18-month contract, payment by direct debit 
mandatory.  
 
A viewer ordered two phones, but the following day was asked to pay £150 for each phone 
in order to have them connected. She believed the advertising was misleading as this was 
not mentioned in the commercial, or when she contacted Dial-a-Phone. 
 
ADJUDICATION:  
Complaint not upheld 
Dial-a-Phone explained that because monthly line rental payments were made by direct 
debit, the network involved, in this case Hutchison 3G, looked at a customer's credit rating. 
(Monthly payments are made to the airtime provider, not Dial-a-Phone.) Dial-a-Phone said 
that most customers passed the network providers credit check. Occasionally, those who 
failed were offered the option of being connected for a year on payment of a £150 deposit. 
Rather than simply rejecting a customer's application, Dial-a-Phone endeavoured to help 
with this alternative option. Providing the account was not in arrears, a customer could 
have the payment credited back into their account or use it as airtime credit after the 12-
month period. Over 95% of customers connected had not been asked to pay a deposit.  
 
The BACC said that this had been a complicated offer to explain in a short commercial. 
They believed that all important qualifying disclaimers were included in the ad. Although it 
did not specifically refer to a credit check, the ad had explained that an 18-month contract 
and payment by direct debit was mandatory. The BACC believed that it was implicit from 
this information that a credit check was involved.  
 
We noted that the ad had included all significant qualifications. However, a deposit 
requirement was not a condition attached to the offer. It was an alternative option offered 
to those not eligible as a result of a credit-rating check. The reference in the ad to 
"mandatory direct debit payments" and an "18 month contract" underlined a continuing 
financial commitment. We considered that generally viewers would expect any financial 
contract to involve a credit check.  
 



 10

The ad was investigated under CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code Rules 
5.1 (Misleading advertising), 5.3.1 (Accurate pricing) and 5.3.2 (Pricing requirements) but 
was not found in breach. 



 11

ADVERTISER:   Gems.TV  
 
LICENSEE:   Gems.TV 
 
Date:    31 August 2005 
 
Media:   Television 
 
No. of complaints:  1 
 
COMPLAINT: 
An hour-long TV advertising presentation about "healing gemstones" was shown on 
Gems.TV. Various gem products were promoted by a presenter who described their 
"healing" properties. He made a number of comments about the ability of gems to "align 
the body's chakras" along with comments to suggest this was not scientifically proven. 
Regarding one particular gemstone he said "if you've got any heart problems, perhaps 
chest problems up there, this may be for you ... this works for the heart, the circulatory and 
respiratory and physical pressure. It works on insomnia and it also helps out with difficulty 
in breathing. If that's you then this is for you right now. Now again I must say that's 
hearsay." A number of other conditions were also mentioned during the presentation 
including "drunkenness". Throughout the presentation the presenter made comments such 
as "please remember people, this is hearsay", and "we are a tele-shopping channel so I 
have to make these disclaimers". 
 
A viewer complained that it was potentially harmful to suggest that Gems could heal 
ailments, alleviate the symptoms of certain medical conditions or combat drunkenness. 
 
ADJUDICATION: Complaint upheld 
Gems.TV said all gemstones were surrounded in myths and legends that date back to 
1000 BC and there were hundreds of books detailing the mystical power of gems. They 
said all presenters were trained so that when they talked about the mythical powers of a 
gem they relayed the message that these were myths and not scientifically proven. 
 
We looked at the entire presentation and considered that the overall effect was to suggest 
that the products could offer some medicinal benefit despite the disclaimers made by the 
presenter. We did not accept that the disclaimers were sufficient to alert all viewers to the 
fact that the health-related claims made in the advertising were unsubstantiated. We 
considered that vulnerable viewers, in particular, were likely to pay attention to the health 
claims over and above the disclaimers. Whilst we accepted that certain beliefs were held 
by some people surrounding the inherent spiritual properties of gemstones, we did not 
consider it was acceptable to advertise gem products by focusing on these or any other 
"healing" properties, as it was likely to mislead people about the potential effect of the 
gemstones. We considered it was a breach of the Code to suggest that serious medical 
conditions or the effects of drinking too much alcohol could be mediated by wearing 
jewellery, no matter how often the presenter relayed a message to contradict the claims 
made. 
 
The advertising was in breach of CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code Rules 
5.1 (Misleading advertising) and 10.13 (Vulnerable viewers) and should not be shown 
again.



 12

ADVERTISER:  Samsung Electronics (UK) Ltd 
 
AGENCY:   Cheil Communications 
 
Date:    31 August 2005 
 
Media:   Television 
 
No. of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT: 
A TV ad for the Samsung E720 mobile phone claimed "It features an MP3 player for your 
favourite tracks. An MP3 player with external controls. It has … Bluetooth. Tap into a world 
of entertainment …" 
 
1. A viewer, who bought the phone and was told the software for downloading music was 
not yet finished, considered it misleading. 
 
2. The Authority challenged whether the ad made clear the significant conditions attached 
to the product, and in particular the MP3 function. 
 
ADJUDICATION: 
1. Complaint not upheld 
The BACC said they received confirmation, before approving the ad, that all the features 
mentioned were part of the phone and would be up and running from the launch date. 
 
Samsung said the software to download MP3 tracks was available from launch. They 
could not explain the complainant's experience and believed the consumer was 
misinformed. 
 
Although we were concerned by the complainant's experience, we were satisfied that the 
software was available from launch. We did not object to the ad on this point. 
 
2. Upheld 
The BACC said there were no technical issues or additional conditions attached to the 
product. 
 
Samsung said the relevant software could be downloaded free of charge from any 
computer and that it was not necessary to purchase an additional cable in order to access 
it. They explained that the Bluetooth technology built into the phone enabled users to 
remotely download the necessary software without the use of cables and that a Wireless 
Access Point (WAP) function was also embedded in to the phone, which enabled direct 
access to the Internet where the software could also be downloaded.  
 
We noted it was possible to download the relevant files free of charge from any computer 
using Bluetooth, provided users had a dongle. We also noted users could also download 
music files using the WAP function on the phone or with a USB cable, which was not 
provided with the phone. Although we noted the Bluetooth function was mentioned in the 
ad, we considered that it did not make clear enough that music could only be downloaded 



 13

via the Bluetooth function if users had a dongle or that users might need to buy an 
additional cable if they wanted to download music they had already stored on their PCs.  
 
The ad was found to be in breach of the CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code 
rules 5.1 (Misleading advertising) and 5.2.3 (Qualifications).



 14

ADVERTISER:  Tiscali UK Ltd 
 
AGENCY:   Eardrum Ltd 
 
Date:    31 August 2005 
 
Media:   Radio 
 
No. of complaints:  3 
 
 
COMPLAINT: 
A radio ad for Tiscali Broadband said "When Tiscali cuts the cost of one megabyte 
superfast broadband, they don't do it by a tiny amount [sound of snipping scissors] they 
slash it from £15.99 to their lowest price ever! [sound of chainsaw cutting] Just £14.99 a 
month!  Including modem and connection! Phew! With up to one meg broadband slashed 
to just £14.99, everyone in the land can afford broadband ... Requires BT line in Tiscali 
Broadband area. Minimum contract and conditions apply." The ad was broadcast on The 
Eagle FM, Ram FM and Classic FM. 
 
1. Three listeners said the ad was misleading because the speed of Tiscali's broadband 
was up to one megabit per second rather than up to one megabyte per second.   
 
2. One of the listeners also objected to the claim that Tiscali's broadband was "superfast", 
because he believed that the benchmark for broadband speed was two megabits per 
second. 
 
ADJUDICATION: 
The script cleared by the RACC contained the claim "up to one meg" rather than the claim 
"up to one megabyte"; the word 'meg' was amended to 'megabyte' at the production stage. 
Because the RACC did not clear the claim 'megabyte' we asked the broadcasters to 
respond to point 1. 
 
1. Complaint upheld 
Tiscali agreed with the listeners. It said it had made a genuine error and had taken the 
point on board. Tiscali said the ad had been amended prior to being contacted by us when 
a customer called Tiscali's call centre to highlight the problem. It apologised for the 
mistake. 
 
GCap Media plc, responding on behalf of Ram FM and Classic FM, said it had not realised 
that the script cleared by the RACC did not match the voiceover that appeared in the ad 
itself.  It said it would endeavour to catch any miss-matches between scripts and finalised 
ads to avoid similar problems in future. 
 
The Eagle FM said it understood that Tiscali had made a mistake and that its broadband 
service should have been advertised as an up to one megabit per second service. It said 
the ad was a national one which it would expect to have been cleared by the RACC and 
that it had not had any input into the script. 
 



 15

We noted that Tiscali had made a mistake and welcomed the action it had taken. We were 
concerned that the ad that was broadcast did not match the script that had been cleared 
by the RACC. We welcomed GCap Media plc's assurance that it would try to avoid future 
problems by checking that RACC-cleared scripts matched final ads. We reminded both 
broadcasters of the requirements of CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards Code 
Section 1, Rule 4.1 (Compliance) which states "All compliance matters (copy clearance, 
content, scheduling etc) are the ultimate responsibility of each Licensee.  This is the case 
whether or not advertising also requires central clearance." We believed some listeners 
could be misled by the incorrect terminology but appreciated the prompt action taken by 
Tiscali.  
 
2. Complaint upheld 
Tiscali said that 45% of people who had internet access at home used dial-up internet 
which had a download speed of up to 56 kilobits per second. It said that, compared to dial 
up internet, its 'up to one megabit per second broadband service' was 20 times faster. It 
believed that many listeners would consider this to be "superfast". It said there was no 
industry benchmark of what constituted standard broadband speed and that it offered 
broadband products with a range of speeds from 150 kilobits per second to two megabits 
per second. It pointed out that several of its competitors offered broadband products with a 
speed of 512 kilobits per second. It speculated that about 60% of broadband internet 
customers would have a broadband speed of 512 kilobits per second or slower. It 
therefore believed that its broadband was "superfast" compared to many of the products 
available in the market. 
 
The RACC said it cleared the claim "up to one meg superfast broadband". It believed that 
'meg' was a common abbreviation for both megabit and megabyte and that, as a result, it 
did not believe the claim that the broadband was "superfast" was misleading. 
 
We believed the claim that Tiscali's 'up to one megabit per second broadband service' was 
"superfast" would have been acceptable if the ad had stated the correct speed of the 
service. We felt that if listeners knew the service was up to one megabit per second they 
would not be misled by the claim "superfast". However, because the ad misleadingly 
stated that Tiscali's service had a speed of up to one megabyte per second rather than 
one megabit per second, we considered that the claim "superfast" was likely to mislead. 
Only if correctly qualified would it be acceptable. 
 
The ad was in breach of CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards Code Section 2, 
Rule 3 (Misleadingness). 



 16

BROADCASTER:   TV Shop 
 
Date:     20 April 2005 
 
Media:    Television 
 
 
Complaint: 
During routine monitoring, BCAP noted a TV Shop teleshopping infomercial that 
advertised a Guthy Renker “personal microdermabrasion product” called “Youthful 
Essence by Susan Lucci”. The infomercial was presented by Lucci, a US soap star. The 
product consisted of a thick moisturising cream containing finely ground crystals to be 
massaged over the skin with a battery-powered, hand-held sponge applicator. 
 
Susan Lucci told viewers, “I first heard about a new cosmetic procedure called 
microdermabrasion from a group of women talking about their lunchtime peels – having 
their skin treated with crystals … revealing … younger-looking skin … and without having 
any down time or need to hide while their skin heals”.  The advertisement then showed a 
salon or medical microdermabrasion machine blasting crystals against a patient’s face and 
neck to remove the outer layer of skin. 
 
The infomercial claimed: 
 
a. “Now you can have the benefits of microdermabrasion without the cost and hassle …”; 
 
b. “You won’t pay $10,000 for this machine and you won’t pay $1,000 for 
microdermabrasion. If Youthful Essence were only $600 or $400 or even $200, you’d be 
getting a bargain”; 
 
c. “That’s why Youthful Essence is the hottest form of microdermabrasion”; 
 
d. “We’re able to reduce fine lines, wrinkles, discoloration, age spots, acne scarring … 
We’re firming the skin and we’re also polishing away the signs of ageing”; 
 
e. “Youthful Essence gives your skin immediate results after one application … the 
appearance of fine lines is reduced, and age spots seem to fade” and 
 
f. “It’s gentle … with no peeling or recovery time … Experts call it a safe and healthy 
alternative …” 
 
Testimonials claimed: 
 
g. “I can’t believe … that there’s not new lines every morning”; 
 
h. “I have less lines, I have more skin tone”; 
 
i. “I really feel that it’s changed the texture of my skin for good, not just a temporary thing”; 
 
j. “Youthful Essence has provided me an opportunity to stop the clock just a little bit and 
move it back”; 



 17

 
k. “My pores look smaller, my skin looks tighter, everything just looks lifted” and 
 
l. Susan Lucci: “Over time it seems to have faded the look of sunspots and freckles ... I 
feel like I have put my skin in reverse.  Youthful Essence … does more than just exfoliate, 
it resurfaces … the skin, yet I have none of the redness or irritation that I’d expect.” 
 
BCAP challenged:  
 
1. the implied claims that Youthful Essence causes physiological change to reduce fine 
lines, wrinkles, discolouration, age spots, pore size, acne scarring, sun spots and freckles, 
improve texture and firm and lift, enabling users to “stop the clock” on signs of ageing and 
reverse them; 
 
2. the claims that the product resurfaces the skin, and reduces the appearance of fine 
lines, age spots and pore size after just one application; 
 
3. the claim that the product causes no irritation, peeling, redness or damage and requires 
no recovery time and 
 
4. the claim that Youthful Essence provides performance similar to that of salon or medical 
microdermabrasion and at a significantly lower cost. 
 
 
ADJUDICATION: 
1. Upheld 
The Authority noted the advertising agency for the product distributor had previously 
obtained approval to broadcast the infomercial from the BACC. The agency said it was not 
aware of any complaints about the product. 
 
TV Shop provided the results of a trial on 31 subjects. The Authority sent the test results to 
an expert for analysis. 
 
The trial tested the product’s effect on fine lines, wrinkles, discoloration, age spots and 
acne scarring. Subjects were graded for each of those parameters on a four-point scale 
from none (0) to severe (3) and tested 15 minutes after first use and at four and eight 
weeks. The Authority considered that longer-term fully controlled scientific trials were 
necessary to substantiate the claims made. The Authority noted the trial did not include 
controls to ensure that results were not influenced by bias or random chance.  
 
At the end of the eight-week test period, 65% of those tested showed no change to the 
appearance of fine lines and wrinkles and the remaining 35% showed a change of one 
grade only.  
 
Of those tested, 80% showed no change to the appearance of age spots and all other 
subjects showed a negligible change. No subjects had severe age spots (i.e. a score of 3) 
at the start of the trial meaning that the results were not valid for such users. Freckles and 
sun spots were not tested for. 
 



 18

Of those tested, 55% showed no reduced pore size; 45% showed very slight change. 
According to the grading used, the group tested had better than average pore size before 
testing; no-one had grade 3. The Authority therefore questioned whether the group was 
representative and whether the trial allowed a significant scope for change.  
 
80% of subjects showed no improvement in the appearance of acne scarring; 20% 
showed an effect of up to one grade only.  
 
In skin elasticity or firmness tests, although 74% of those tested had a positive change, 
26% experienced worsening after eight weeks. Between weeks four and eight, 48% had 
an improvement and 52% a worsening effect. The Authority’s skincare consultant advised 
that that cast doubt on the reproducibility and reliability of the tests.  
 
The BACC consultant noted the statistics and found that “the skin changes have been 
shown in the clinical studies with a level of statistical significance albeit only a minority of 
users actually showed a benefit in some parameters …” However, the Authority 
considered that the level of benefits shown meant that the results were not statistically 
significant.  
 
The BACC consultant stated that the claim to fade the look of sunspots and freckles 
“overstates the factual information”. He nevertheless advised that the claims to reduce the 
appearance of fine lines and pore size were “okay” and that the claim to reduce the 
appearance of age spots from the sun was “probably okay”. The BACC said that the 
reference to freckles was in the context of a testimonial and clearly an expression of 
subjective opinion. The Authority noted this statement was likely to be interpreted as a 
factual claim and therefore had to be substantiated. 
 
The BACC’s skincare consultant considered that “stopping the clock on signs of ageing 
was “an unlikely occurrence” and had “not been proven as longer term studies would be 
needed”. He also found that “I have put my skin in reverse” was “an extreme statement for 
the effects of exfoliation”. On the other hand, the BACC considered references to stopping 
and reversing the signs of ageing were “clearly expressions of subjective opinion”. The 
Authority noted statements likely to be interpreted as factual claims had to be 
substantiated. 
 
The BACC said all references to permanent line reduction and similar claims had been 
amended except one, which it said could not be edited easily for technical reasons and 
was unlikely to mislead in the context of a 30-minute infomercial. It later stated that other 
than this one, there were “no references, direct or indirect, to imply the effects of the 
product are permanent … reinforced by the references to … ‘regular use’”. The Authority 
disagreed that the infomercial contained only one dubious claim and reminded the BACC 
that even one was unacceptable.   
 
The Authority also considered the term “lifts” used in the context of the other claims 
implied a link with cosmetic surgery and was misleading. 
 
The Authority considered that the evidence did not support the claims and concluded that 
the infomercial breached the BCAP TV Advertising Standards Code rules 5.1 (Misleading), 
5.2.1 (Evidence) and 5.4.4 (Testimonials). 
 



 19

2. Upheld 
The BACC’s consultant found that “resurfacing the skin” was “an overstatement. It is 
happening to a degree. Desquamation encourages new skin cells to develop and migrate 
to the surface”.  The BACC maintained that “the product does contribute to a change in the 
outward aspect of the skin” in this way and that the terms resurface and resurfacing, 
“though scientifically subjective are more likely to be understood by viewers”.  The 
Authority accepted that exfoliation could reveal new skin cells but, because it stated that 
Youthful Essence “does more than just exfoliate, it resurfaces … the skin” found this use of 
the term “resurfacing” to be misleading. 
 
The test results showed that no participants experienced a change in the appearance of 
fine lines, age spots or pore size after one treatment.  
 
The Authority considered that the evidence did not support the claims. It concluded that 
the claims infringed BCAP TV Advertising Standards Code rules 5.1 (Misleading), 5.2.1 
(Evidence) and 5.4.4 (Testimonials). 
 
3. Upheld 
The BACC’s consultant considered that no irritation, peeling, redness, damage or recovery 
time was recorded over the test period.  
 
When he reviewed the evidence, the Authority’s consultant noted that the trial showed a 
worsening of skin flakiness after every test, 57% of users experienced an increase in 
reddening at eight weeks and 40% showed a darkening of the skin. The BACC consultant 
responded that flakiness and reddening of the skin “is a specialised measurement of the 
state of the skin and it would be misleading to refer to it as an indicator or irritation”.  
 
The advertiser said that they believed they were justified in including testimonials whose 
experience of using Youthful Essence was that there were no after effects. The Authority 
noted substantiation was required for all testimonial claims likely to be interpreted as 
factual. 
 
The Authority considered that claims for no redness or peeling were comparable to the 
parameters for which reddening and flakiness were tested. The Authority considered that 
the evidence did not substantiate the claims made. 
 
Furthermore, the Authority judged that the references to “no … damage or recovery time” 
were misleading by linking the claims for the product to salon or medical 
microdermabrasion and implying that the product was powerful enough to make recovery 
time a possibility.   
 
The Authority concluded that the claims breached BCAP TV Advertising Standards Code 
rules 5.1 (Misleading) and 5.2.1 (Evidence).    
 
4. Upheld 
The BACC highlighted its consultant’s advice that “it would appear that this product is a 
new form of microdermabrasion whatever that is. It seems to be a more efficient method of 
exfoliation”. 
 



 20

The BACC considered that Youthful Essence and professional microdermabrasion were 
based on the same principle of applying crystals to the skin, that the professional 
technique of using airflow to blast and then vacuum away the crystals and the Youthful 
Essence technique of using a battery-operated sponge applicator were similar and that 
equal benefits would be produced. The BACC concluded that comparing the costs of the 
two techniques was therefore not misleading.  
 
The Authority noted TV Shop did not provide evidence for the performance of Youthful 
Essence in relation to salon or medical microdermabrasion. It considered that the tests did 
not provide convincing data that the product had a significant positive effect on the skin 
condition parameters measured and on most of the people treated. The Authority 
concluded that the performance comparisons made in the infomercial were invalid and that 
the cost comparisons were therefore misleading. 
 
The Authority concluded that the claim breached BCAP TV Advertising Standards Code 
rules 5.1 (Misleading) and 5.2.1 (Evidence).  
 
The Authority concluded that the infomercial breached BCAP TV Advertising Standards 
Code rules 5.1 (Misleading), 5.2.1 (Evidence), and 5.4.4 (Testimonials). 
 



 21

 
ADVERTISER:   Virgin Money Ltd 
 
LICENSEE:    ITV 
 
Date:    31 August 2005 
 
Media:   Television 
 
No. of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT: 
A TV ad for Virgin Money Life Insurance was shown in the middle of a commercial break 
during the ITV lunchtime news on 8 July 2005 the main feature of which was the London 
Underground bombings of the previous day. The ad showed a woman who said "Have you 
made a plan for the future? If not you should do it now. The unexpected could be just 
around the corner and when it happens it'll be too late." 
 
A viewer said it was inappropriate to show the advertisement at such a sensitive time. 
 
ADJUDICATION: Complaint upheld 
ITV said they accepted that the transmission was inappropriate given the events of the 
preceding day. They said they took their responsibilities under the Rules on the 
Scheduling of Advertising very seriously and apologised for any offence or distress 
caused. They said they had made extensive arrangements to try and minimise the chance 
of showing any ads that might have caused offence or distress following the events of 
7 July. They confirmed that immediate action was taken by ITV broadcast centres to 
preview any upcoming breaks. They said all commercial airtime was dropped on 7 July as 
soon as the full extent of the incident was realised. They said they previewed over 600 
commercials which resulted in around 30 campaigns being pulled off air at least until 
Monday 11 July. They also said that warning notices were put on ITV News programmes 
to assist ITV schedulers with identifying unsuitable products. They said this incident arose 
from human error and the pressures under which ITV staff were working at the time 
 
We welcomed ITV's detailed response and accepted that they had taken extensive steps 
to avoid showing inappropriate ads. However, regrettably, this ad slipped through and we 
agreed with the viewer and ITV that it ought not to have been shown at such a sensitive 
time when many people would be more aware of their own mortality. ITV breached CAP 
(Broadcast) Rules on the Scheduling of Advertising, Rule 4.1.2 (Particular separation of 
advertisements and programmes). 


