Advertising Standards Authority

Broadcast Advertising
Adjudications

28 September 2005




ADVERTISERS IN THIS WEEKS REPORT

HIAEN HEANNG ... .e e e e e e e e et e et e e 3
HOMBDASE .o e e e e 5
PrHOE OIS PIC .o e e e e e e e e e 6
St Peter's ANdrology CeNIIe ...t e e e e e e e e e e 8
SUPEITAST FOITIES ...ttt e e e e e e e et e et e e e e e 9

Unilever Home and Personal Care UK LA ......ooovinir e e e e e e e 10



ADVERTISER: Hidden Hearing Ltd

AGENCY: Wordley Production Partners Ltd
Date: 28 September 2005

Media: Television

No. of complaints: 1

COMPLAINT:

An ad for Hidden Hearing asked viewers whether they would like to dramatically improve
their hearing; whether they needed to turn up the volume on their television; and whether
they struggled to hear conversation. The presenter invited viewers to telephone a free
number to receive one of 5,000 hearing aids that Hidden Hearing was giving away to
callers. At the end of the ad the number was given again and viewers were asked to call
‘for details of how to apply for a free sample hearing aid.’

A viewer said that the offer was misleading because it was not as straightforward as it
appeared. He said that telephone callers were sent a brochure. They then needed to make
an appointment for a home visit for a hearing assessment and only after that could they
receive a sample hearing aid.

ADJUDICATION: Complaint upheld

The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) confirmed that the process for
receiving a sample hearing aid was as the viewer reported it. They added that if the
hearing assessment showed that the person could benefit from a hearing aid, and if there
was still availability, they would be given a sample hearing aid. They believed that the ad
made it sufficiently clear that there was an application process and that numbers were
limited.

On learning of the complaint, Hidden Hearing offered to change their procedures so that
future enquirers would be sent a sample hearing aid straightaway along with a letter
inviting them to contact Hidden Hearing if they wanted to receive a free hearing test and a
home visit.

We welcomed Hidden Hearing’s offer to change its procedures for the future, but
nevertheless considered the ad as it had originally been broadcast was misleading for not
making clear the conditions that were attached to requesting and receiving a free sample
hearing aid. While viewers would expect to give their name and address details, a home
visit to have a hearing assessment was a far more significant proposition. We were
concerned that some viewers, especially those who were elderly and vulnerable, could feel
pressured to agree to a home visit they did not want. If the procedure involved a home visit
and the ad had stated that, then viewers would have been in a better position to decide
whether or not they wished to call for a free sample hearing aid.



The ad breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 (Misleading
advertising) and 5.2.3 (Qualifications). It must not be shown again in that form.



ADVERTISER: Homebase Ltd

AGENCY: Abbot Mead Vickers BBDO Ltd
Date: 28 September 2005

Media: Television

No. of complaints: 1

COMPLAINT

An ad for the Homebase Sale said that Dulux white emulsion, undercoat and gloss paints
were £8.99 per tin, a saving of £4 on the usual £12.99 price.

A competitor, B&Q plc, said the ad was misleading because the £8.99 price was only
available when customers bought three tins. It was, in effect, a three-for-two offer.

ADJUDICATION: Complaint upheld

The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said the offer was suitably
substantiated and compliant for the time of intended transmission. Following a wrong
instruction from the agency, however, it was shown again, after the offer had finished. The
BACC stated this was a situation outside its control.

Homebase apologised for the error. They said the instruction to air the ad was a mistake
on their part, not something intended to mislead viewers. Homebase alerted the stations to
remove the ad from air immediately they were aware of the problem and honoured the
£8.99 offer for any customers who asked for it after seeing the ad. They added that they
had put in place new internal procedures to ensure a similar situation did not arise again.

We noted the circumstances that had led to the mistake and the fact that procedures had
been put in place to prevent a recurrence. Nevertheless, incorrect information had been
broadcast. We therefore found the ad breached CAP (Broadcast) TV Advertising
Standards Code rules 5.1 (Misleading advertising), 5.2.3 (Qualifications) and 5.3.1
(Accurate pricing). It must not be shown again in that form unless it reflects the offer
available to customers.



ADVERTISER: Pride Oils Plc
BROADCASTER: Zee TV and Star TV
Date: 28 September 2005
Media: Television

No. of complaints: 1

COMPLAINT

Three ads for vegetable and sunflower oils appeared on Zee TV and Star TV.

One ad showed two chefs in conversation, followed by a scene showing one of the chefs
with his wife. The voiceover said "Pride 100% pure vegetable oil. Cholesterol free. Quality
with extended life", while a graphic of a heart made of oil appeared onscreen with the text
"NO CHOLESTEROL" superimposed. At the end of the ad the voiceover said "Pride
Vegetable Oils celebrating healthy days", while the text "Celebrating Healthy Days"
appeared onscreen.

The second ad showed various members of a family engaging in physical activities, such
as running, skipping and working out on a step machine. The voiceover said "Pride
Sunflower Oil gives you cholesterol free health, adds exotic taste to every delicacy and
makes you feel light", while the same graphic and superimposed text as in the first
advertisement appeared onscreen. At the end of the ad the voiceover said "Pride
Sunflower Oils celebrating healthy days”, while the text "Celebrating Healthy Days"
appeared onscreen.

The third ad was identical to the second except that some of the script was in Hindi.

A viewer objected that the ads were misleading, because they implied that Pride Oils'
vegetable and sunflower oils had health benefits. We asked Pride Oils, Zee TV and Star
TV whether they could substantiate the claims "celebrating healthy days" and "gives you
cholesterol free health".

ADJUDICATION: Complaint upheld

Westmill Foods, a company that acquired Pride Oils on 1 July 2005 (after the ASA
received the complaint about the ads), acknowledged the concern about the claims and
language featured in the ads. They said the ads would not be shown again, because they
did not believe the evidence required to substantiate the claims was suitably robust.
Westmill Foods said they were confident that all future marketing material for Pride Oils'
products would comply with the relevant Codes.

Zee TV, stating their reasons for clearing the ads for broadcast, said Pride Oils' vegetable
and sunflower oils had the claim "cholesterol free" on their packaging and were sold in
various shops. They said the claim would have had to be proven to satisfy the regulations
of other bodies. They said Pride Oils was a large company, which had been in business in
the UK for many years. They said Pride Oils told them they were a member of the National
Edible Oils Distributors Association and that, as such, their products were checked for



quality. Zee TV said the ads had been successfully running on other Asian channels. It
said the ads had not been broadcast in their current form for a few weeks before the
complaint was received by the ASA.

Star TV said it had received an assurance that the ads complied with the CAP (Broadcast)
TV Advertising Standards Code and said the ads were already being broadcast on other
channels. They said they had recently employed a new consultant to advise them on
clearance issues and that their processes were now more stringent. They said that when
their consultant saw the ads (prior to the ASA complaint being received) he expressed
concern over their content and they were withdrawn as a result. Star TV said they would
ensure proper substantiation was sought for claims in future.

We noted that the ads had been produced prior to Westmill Foods taking over Pride Oils
and welcomed the decision taken by Westmill Foods to withdraw them. We noted that
neither Zee TV nor Star TV had seen evidence to support the claims made in the ads and
that no evidence had been submitted to us. We considered that the claims implied that
Pride Oils' vegetable and sunflower oils had health benefits. Because no substantiation
was submitted in support of the claims, we concluded that the ads were in breach of CAP
(Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 (Misleading advertising), 5.2.1
(Evidence), 5.2.2 (Implications), and 8.3.1 (Accuracy in food advertising). We reminded the
broadcasters of their responsibilities under section (b) of the Introduction to the Code,
which states "It is the responsibility of the broadcasters themselves to ensure the
advertising they transmit complies with both the spirit and the letter of the Code."



ADVERTISER: St Peter’s Andrology Centre
LICENSEE: Reading 107FM

Date: 28 September 2005

Media: Radio

No. of complaints: 1

COMPLAINT

An ad for St Peter’s Andrology Centre said “This message is brought to you by Reading
Andrology Research. Men, are you and your partner having difficulty with sexual intimacy?
Are your sexual relations not lasting long enough? There’s a condition that many men
experience called premature ejaculation, also known as PE. Our physicians are
conducting a research study of an investigational new drug for PE. To find out more call
this number ... Qualified participants must be at least 18 years of age, have experienced
PE for at least 6 months and be in a stable relationship with just one female partner.
Volunteers will receive all study related care at no charge. For confidential information
about the premature ejaculation study please call Reading Andrology Research at ... The
first step is your call.”

One complainant said that they heard the ad on Reading 107FM at 6.30 pm on a Sunday
evening. They felt that the content of the ad was inappropriate for this time as their
children, aged 6 and 8 years, were listening.

ADJUDICATION: Complaint upheld
The Radio Advertising Clearance Centre (RACC) said that they cleared the ad with the
advice that it should only be broadcast between 7 pm and 6 am.

Reading 107FM said that the ad had been incorrectly input into its system and, as a result,
the ad had aired before 7pm. It said that it had since implemented procedures to ensure
that such an error did not occur in the future.

We noted that the RACC had advised that the ad should not be broadcast before 7pm and
considered this an appropriate restriction. We acknowledged that the ad had been
broadcast outside these times due to human error and welcomed the licensee’s assurance
that it would not happen again. Nonetheless, we considered that the ad contained material
that was likely to be considered by parents to be unsuitable for children and that it had
been broadcast against the scheduling advice of the RACC.

The scheduling of the ad breached CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards Code
section 2, rule 8 (Scheduling).



ADVERTISER: Superfast Ferries
AGENCY: Family

Date: 28 September 2005
Media: Television

No. of complaints: 2

COMPLAINT

An ad for Superfast Ferries with a voiceover that said “Take Scotland's only direct ferry
service to Europe this August and your vehicle goes free. Book on Superfast.com, call ...
or contact your travel agent.”

A viewer and Smyril Line Ferries complained that the ad was misleading because Smyril
Line ran summer services between Lerwick on Shetland and Bergen in Norway and
Hanstholm in Denmark.

ADJUDICATION: Complaints upheld

The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said that they had cleared the ad
having been assured by Family that the Superfast service from Rosyth to Zebrugge was
the only direct service between Scotland and Europe.

Family said that as Smyril sailed weekly on North Atlantic routes and Superfast sailed daily
on the North Sea the two companies could not be considered to be competitors. It said
that as Lerwick was the capital of the Shetland Islands it was arguable whether or not one
could consider the Smyril route to be direct from Scotland.

We considered that Lerwick was part of Scotland and that the routes between Lerwick and
Bergen and Lerwick and Hanstholm were direct ones between Scotland and Europe. We
considered that the claim that Superfast ran the only such service was misleading.

The ad breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 (Misleading
advertising) and 5.2.1 (Evidence). It must not be shown again in its present form.



10

ADVERTISER: Unilever Home and Personal Care UK Ltd
LICENSEE: ITv

Date: 28 September 2005

Media: Television

No. of complaints: 1

COMPLAINT

An ad for Domestos Pipe Unblocker featured a grey, monster-like creature, representing a
germ, talking to the camera. The creature began moving toward the camera and said "The
greatest mistake you can make is to underestimate your adversary, and they have
underestimated us". The creature's face came close to the camera and started coughing,
showing large, pointed teeth, then moved away from the camera again. "They thought
some punk could just smash through everything we'd built amongst the hair and scum,
destroy our homes, blast us out just like that." The creature moved towards the camera
and there was another close up of its face. It then said "Well, I'm still here", before being
hit with a blast of water. The screen went white and a voiceover said "New fast acting
Domestos Pipe Unblocker”. The product then appeared on screen and the voiceover said
"Millions of germs will die".

One viewer, who saw the ad before CITV, complained that the ad was unsuitable to be
shown around children's TV programmes.

ADJUDICATION: Complaint upheld

ITV said the Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) had cleared the ad and
advised that it should not be shown in or around programmes made for or specifically
targeted at children. They said they took care to ensure all their transmissions complied
with the Broadcast Codes. They explained the ad was shown after the programme Have |
Been Here Before and before the programme ITV Wales Weather, which was broadcast
just before CITV. There was no commercial break between ITV Wales Weather and CITV.
The ad therefore did not appear in an ad break adjacent to CITV. They said that according
to BARB figures, the TV rating for the ad break was virtually zero for child viewers. They
therefore considered that the ad was unlikely to have been seen by a significant number of
children.

We acknowledged ITV's comments but were concerned that the ad appeared almost
immediately before CITV. There was no commercial break between the ITV Wales
Weather and CITV and less than two minutes between the ad and the start of CITV. It was
possible that children would tune in a few minutes early to catch the start of CITV and see
the ad. We considered that an ad that carried a scheduling restriction such that it should
not be shown in or around programmes made for or specifically targeted at children should
not have been shown so close to the start of CITV.

The ad was found in breach of CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules
7.3.6 (Distress), 7.3.7 (Use of scheduling restrictions) and CAP (Broadcast) Rules on the
Scheduling of Advertising rule 4.2.3 (Treatments unsuitable for children).



