
 

Advertising Standards Authority         

Broadcast Advertising 
Adjudications  
 
31 May 2006 



 2

ADVERTISERS IN THIS WEEKS REPORT 
 
Dell Computers …………………………………………………………………………………… 3 
 
Ideal Vitality ……………………………………………………………………………………….. 5 
 
National Express Ltd .……………………………………………………………………………. 9 
 
Procter & Gamble UK …………………………………………………………………………... 10



 3

ADVERTISER:   Dell Computers   
 
Date:    18 May 2006 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:  2 
 
 
COMPLAINT: 
A TV ad for Dell computers showed a son listing the features of a Dell PC to his father that 
he’d like for his birthday.  The son said “Well, it’s got a P4 3.46 Gigahertz Processor … 
256Meg PCI Express Graphics … 5.1 surround sound speakers …”.  The scene changed 
to show the father sitting at his computer followed by a shot of a Dell sales assistant.   The 
ad then showed a PC system with the superimposed text “Dell™ Dimension™ 1100 with 
Intel® Pentium® 4 Processor Was £489 Now £399”.  A voice-over stated “This Dimension 
desktop with an Intel Pentium 4 processor is now only £399.”  
 
DSG Retail Ltd and a member of the public believed the ad implied that the Dell™ 
Dimension™ 1100 PC had a P4 3.46 Gigahertz processor and 256 Meg PCI Express 
Graphics for £399.  They objected that the ad was misleading because the PC did not 
include those features.  
 
 
ADJUDICATION: Complaints upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said the ad was not misleading.  
They said the father and son sequence was separate to the second part of the ad which 
showed the PC for £399.   The BACC maintained that the PC offer at the end of the ad 
was clearly expressed and listed what was included in the package.    
 
Dell Computers (Dell) said the ad did not imply that the features listed in the father and son 
sequence were included in the PC systems at the end of the ad.  They pointed out that the 
father did not agree to buy the PC for his son nor did the ad state that the PC systems 
shown at the end of the ad had those features.  Dell said that the processor which came 
with each PC was clearly identified in the superimposed text accompanying the shots of 
the desktops.  They argued that the word “This” in the voice-over “This Dimension desktop 
with an Intel Pentium 4 processor is now only £399” clearly reinforced the separate 
elements of the ad and made it clear that the PC shown at the end of the ad had no 
connection with the opening father and son sequence.    
 
The ASA noted that both PCs had a Pentium 4 processor and the PC at the end of the ad 
did not list any further specifications to differentiate them.  We acknowledged that the 
father and son sequence was separated from the PC at the end of the ad by a screen shot 
of the father at a computer and a screen shot of a Dell sales assistant.  However, we 
considered that the screen shots of the father and a Dell sales assistant were likely to be 
understood as a continuation of the father and son sequence and implied that the PC 
advertised for £399 included the specifications listed at the beginning of the ad.  We 
considered the ad was ambiguous because it did not make clear that the PC advertised for 
£399 at the end of the ad was different to the PC described at the beginning of the ad.  We 
concluded the ad was likely to mislead viewers.  



 4

 
The ad breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 (Misleading 
advertising) and 5.2.3 (Qualifications).  It should not be shown again in its current form.



 5

Advertiser:   Ideal Vitality 
 
Broadcaster:   Ideal Vitality 
 
Date:    31 May 2006 
 
Media:    Television 
 
 
COMPLAINT: 
BCAP monitored a TV ad for Derma Wand on Ideal Vitality.  The Derma Wand looked like 
a large, thick pen with a clear bulb that flashed red when in contact with the skin.  The 
presenter explained “It’s a strange little sensation, what this is doing, this is emitting an 
impulse that will give 100,000 pulses to the skin which is basically as you said like a micro-
mini massage on to the skin … you can feel it, it’s like a little tingling sensation as those 
pulses go down into your skin, what that’s like is like those little fingers massaging your 
face at a million miles an hour giving you a little massage and you know how fantastic 
massaging is for the skin and at the same time it’s giving enriched oxygen to the skin”. 
 
“It’s like a temporary quick fix isn’t it? It’s a temporary quick fix.  But you can have that 
every single day and every single night if you want to.  We recommend if you use it as part 
of your skin care routine, if you start to use it twice a day, morning and night, cleanse, 
moisturise and then Derma Wand.  If you use it like that, twice a day, you will have results, 
the optimum results, within about 19 days.” 
 
The presenter said “Now obviously everyone gets different results; what I want you to think 
about is the problem area on your skin.  Whether it is high coloration, whether it is a 
problem skin, whether it is puffy baggy eyes, whether it’s frown lines, maybe it’s the 
appearance of fine lines, baggy jowls, the birth lines around your neck, bingo wings, baggy 
bum, baggy saggy belly, maybe it’s the thigh area, you know that lumpy bumpy bit on your 
thighs, give it a try, it’s that brilliant!” 
 
An on-screen graphic claimed the product: 
 
“Improves the skin tone 
Improves the texture of the skin 
Improves the skin’s appearance 
Improves the appearance of fine lines 
Reduces pore size 
Improves the appearance of puffy eyes 
Improves skin firmness around the eyes” 
 
The presenter showed “before” and “after” photographs and said “notice how the eyebrow 
seems to have been lifted, the hoodedness is far less severe and also the lines and 
wrinkles just seem to have slowly disappeared”. 
 
The presenter showed two sets of “before” and “after” photographs of young people with 
problem skin.  The presenter claimed that the reduction in spots had been achieved in just 
five days.  With another set of “before” and “after” photographs the presenter said “Maybe 
your problem area is high coloration, now if you take a look at this lady here [shows before 



 6

photograph] you’ll notice that she’s got this redness and blotchiness … Now take a look at 
the results after, wow … look how it’s calmed down, it’s calmed the skin, the high 
coloration is not as extreme”. 
 
The presenter said “Usually you only get the high frequency machines editions in 
beauticians in actual salons.  I don’t know if you’ve seen them, those really big machines 
that you plug something into and you go and have your little treatments.  It’s also really 
expensive ... for ten applications you would pay around £400 for the whole ten and it’s not 
something you can spread over time either.  They do say that they want you to do the 
applications sort of two or three times a week.  So its really expensive … This tool is 
basically made from the same technology that those large machines are made from.  
Somebody has taken that technology and bought it into this tool which is portable” and 
“she was fed up, she wanted to use the high frequency machine but she didn’t want to use 
it all the time in the salon … it’s the exact same technology that you can use in the comfort 
of your own home to achieve fantastic results …”. 
   
The presenter said “Your cream should work better for you as well using this”. 
 
A viewer rang in and said “I’ve seen it a lot more money somewhere else on the major 
High Street stores … It was £99.99”.  The Ideal Vitality price was £49.99.   
 
ISSUE 
 
BCAP challenged whether the Derma Wand: 
 
1. would improve skin tone, the appearance of fine lines, baggy skin, lift and tone skin, the 
appearance of puffy eyes, skin firmness around the eyes and reduce pore size; 
 
2.  would improve cellulite; 
 
3.  would improve high coloration; 
 
4.  would improve problem skin; 
 
5.  was based on the same technology as professional machines; 
 
6.  would make skin care products more effective and 
 
7.  had been sold for £99.99 on the High Street. 
 
 
ADJUDICATION 
1. Upheld 
The broadcaster submitted a clinical study to demonstrate the effect the Derma Wand had 
on skin.  The ASA noted the study was conducted on only 26 people.  Furthermore, we 
considered that the data from eight of the participants was flawed because they had either 
used the Derma Wand on both sides of their face or had used a different moisturiser on 
one side and the study contained no information on the subjects’ ages and was not 
double-blind or placebo-controlled.  Also, the testing was partly self-administered and the 
study contained no discussion on whether the results were statistically significant.   



 7

 
The broadcaster argued that it had merely claimed that using the Derma Wand would 
result in a temporary improvement in the skin; it believed that was in accordance with the 
advice in the CAP Help Note on Beauty Treatment Devices Using Electrical Currents.   
 
The ASA explained that the Help Note was for products that applied an electrical current to 
muscles, causing them to temporarily tighten, resulting in the consequent benefit of a 
temporary reduction in the appearance of wrinkles.  Because the advertiser submitted no 
evidence to show that the product stimulated muscles, the ASA considered that the Derma 
Wand may not benefit from the provisions in the Help Note.   
 
The broadcaster submitted a letter from a beauty therapist that stated that the 
physiological effects of high-frequency treatment were stimulation and massage to the skin 
by way of a dampened, alternating, oscillating, high voltage, low amperage electric current.  
She claimed the benefit of the treatment was due to the speed at which the massage was 
delivered, which was much faster than with conventional massage. The therapist 
submitted various beauty therapist textbooks that described the benefits of massage: 
increased circulation, improvement of skin texture and tone and increase in muscle tone.   
 
The ASA considered that a testimonial from a beauty therapist was inadequate expert 
evidence to support the claims. The ASA considered that the advertisers had not 
demonstrated that massage alone would produce the claimed results. And we considered 
that the advertisers had not demonstrated that the Derma Wand claimed results were due 
to the effects of high frequency treatment, not massage alone. 
 
The broadcaster argued that, because it had merely claimed a temporary improvement, 
which needed to be maintained by regular treatments with the Derma Wand, the claim was 
uncontroversial and did not need to be substantiated.   
 
The ASA considered the claimed results were not supported by general scientific opinion.  
We reminded the broadcaster that it was responsible for obtaining adequate objective 
evidence to support all claims. 
 
The ASA concluded that the evidence was inadequate to substantiate the claims that the 
Derma Wand would even temporarily improve skin tone, the appearance of fine lines and 
the appearance of puffy eyes and skin firmness around the eyes and would even 
temporarily reduce pore size and considered that the claims were misleading. 
 
2., 3., & 4. Upheld 
The broadcaster admitted it had no substantiation for the claims and withdrew them.  We 
acknowledged the broadcaster’s action but nonetheless considered that the claims were 
misleading. 
 
5. Upheld 
The broadcaster said the Derma Wand was a high-frequency cosmetic device that 
delivered high voltage, low amperage electric current between 103,000 Hertz and 168,000 
Hertz directly to the skin to stimulate and massage.  The advertiser submitted a letter from 
a beauty therapist that stated that professional beauty salon high-frequency machines 
used frequencies ranging from 100,000 Hertz to 250,000 Hertz.  The broadcaster 
maintained that it had claimed merely that the Derma Wand was based on the same 



 8

technology as a salon machine and that the ad had made no claims about the relative 
performance or power of the machine.  The broadcaster maintained that the specific 
references that it had made in the Ideal Vitality presentation were not the same as those 
made in the Shop on TV 2003 Derma Wand infomercial.   
 
The ASA was concerned because, in an earlier adjudication arising from a monitoring 
challenge for the same product in September 2003, the ITC had considered that the 
references to larger, more expensive machines were misleading, because they implied 
that the Derma Wand was as powerful as those machines.  The ASA considered that the 
ad gave the same misleading impression as the one prohibited by the ITC: that the Derma 
Wand was as effective as much larger salon machines.  We were concerned by the 
broadcaster’s failure to comply with a previous adjudication and considered it to be a 
serious breach of the channel’s broadcast licence conditions. 
 
6. Upheld 
The broadcaster said the study showed that using the Derma Wand with skin care 
products produced better results than with just cream. We considered that the claim was 
misleading, because the evidence, as outlined in 1, was inadequate to support the claim. 
 
7. Upheld 
The broadcaster admitted it had no substantiation for the claim that the Derma Wand had 
been sold for £99.99 on the High Street.  It explained that the claim had been made by a 
member of the public who called in.  The broadcaster added that it had procedures to vet 
telephone callers before they were broadcast but was caught unaware by the claim the 
caller made.  The broadcaster acknowledged that it should have qualified the statement 
with a disclaimer. 
 
The ASA was concerned that the telephone caller’s claim was repeatedly used throughout 
the presentation.  The clip was an edited insert and so we did not understand how the 
broadcaster could have been caught unaware by the claim.  We reminded the broadcaster 
that all ads, including live broadcasts, must comply with the CAP (Broadcast) TV 
Advertising Standards Code. We advised moreover, that, to contradict the claim with a 
disclaimer was not acceptable.   We considered that the claim was misleading. 
 
The infomercial breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code Rules 5.1 
(Misleading advertising), 5.2.1 (Evidence), 5.2.2 (Implications), 5.3.1. (Accurate pricing), 
5.4.4 (Testimonials), 5.4.6 (Comparative advertising) and 8.1.1 (Assessment of claims).  It 
must not be shown again in its present form and the product should not be advertised 
without adequate substantiation for the claims made for it. 



 9

ADVERTISER:  National Express Ltd 
 
AGENCY:   Hobo Radio Productions 
 
Date:    31 May 2006 
 
Media:   Radio 
 
No. of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT: 
A radio ad for National Express said “Get onboard National Express to Newquay for a 
weekend’s surfing action or whatever else turns you on.  There’s loads of room for you and 
your board.  And online fares start at just £1 one-way.  Hurry, availability is limited so book 
and print your e-ticket now at nationalexpress.com.” 
 
A listener said the ad was misleading because, having booked a ticket and arrived to 
board the coach with his surfboard, the driver refused him, saying it was not company 
policy to take surfboards.  The listener subsequently telephoned National Express, who 
told him that surfboards were taken at drivers’ discretion. 
 
ADJUDICATION:  Complaint upheld 
National Express said that they had relaxed their restrictions on carrying surfboards but 
that information had not been officially communicated to their drivers.  They said they were 
in the process of reviewing their internal communications procedures to prevent a similar 
situation arising in future.  In the meantime, they apologised unreservedly for the error and 
for the inconvenience caused to the listener.  They said they would refund the cost of his 
alternative travel arrangements and offered him four free National Express tickets to the 
destination of his choice.  
 
The Radio Advertising Clearance Centre (RACC) endorsed the version of events given by 
National Express. 
 
The ASA welcomed the action taken by National Express but considered, nevertheless, 
that at the time it was broadcast the ad incorrectly claimed that passengers could travel 
with their surfboards. 
 
The ad breached CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards Code section 2, rule 3 
(Misleadingness).  It must not be broadcast again in that form unless passengers are 
permitted to travel with their surfboards. 



 10

ADVERTISER:  Procter & Gamble UK 
 
AGENCY:   Leo Burnett 
 
Date:     31 May 2006 
 
Media:   Television  
 
No. of Complaints:  3 
 
 
COMPLAINT: 
A TV ad for Max Factor Flawless Perfection offered a free sample to viewers who logged 
onto the Max Factor website. Onscreen text claimed, “While stocks last.” 
 
Three viewers, who logged onto the website after seeing the ad but found that there were 
no samples left, complained that the ad was misleading. 
 
 
ADJUDICATION: Complaints not upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said Procter & Gamble UK (P&G) 
had demonstrated that they tried to anticipate demand and made clear through the 
disclaimer that stocks were limited. They considered that viewer expectation was managed 
by the addition of the disclaimer. The BACC sent a letter from P&G. 
 
P&G said that they had received an unexpectedly high number of requests for their free 
trial sample, which resulted in an apparent shortfall in the last week of the TV campaign. 
They said that estimated demand was based on the response to a previous promotion for 
Olay products.  P&G said the ad ran for a four week period from 16 January to 15 
February. They maintained that the sample limit was reached on 9 February and an 
availability message was posted on their website advising consumers that the offer was no 
longer available. P&G said consumers who called their free-phone number would have 
been offered a Max Factor Voucher in compensation. They maintained that they re-
introduced the offer on 13 February when they discovered that a number of the requests 
for free samples were invalid, and stock became available. 
 
The ASA noted P&G's efforts to estimate demand for the promotion and the on-screen 
text, which made clear to viewers that the offer was limited. We also noted P&G had made 
efforts to provide a substitute for the free samples with the vouchers obtainable via a free 
phone number and that stock had become available a few days after they had run out. We 
considered that P&G had taken reasonable steps to estimate demand and avoid undue 
disappointment among consumers. We concluded that the ad was unlikely to mislead. 
 
We investigated the ad under CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 
(Misleading advertising) but did not find it in breach. 


