
Advertising Standards Authority         

Broadcast Advertising 
Adjudications  
 
23 February 2005  



 
 

ADVERTISERS IN THIS WEEKS REPORT 
 
 
American Express ……………………………………………………………………………………2 
 
British Gas …………………………………………………………………………………………… 4 
 
Daily Mail ……………………………………………………………………………………………... 6 
 
Deal of the Day ……………………………………………………………………………………… 8 
 
DFS …………………………………………………………………………………………………... 9 
 
Seat ………………………………………………………………………………………………….. 10 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 1



 
 

ADVERTISER:   American Express 
 
BROADCASTERS:  ITV, Channel Four, Channel Five, Sky One 
 
Date:    23 February 2005 
 
Media: Television 
 
No. of complaints: 6 
 
 
COMPLAINT: 
An advertisement for a credit card featured an American surfer, Laird 
Hamilton. It showed him riding a surf board behind a jet ski and preparing 
water sports equipment on a beach, which he referred to as his "base camp". 
He was seen with his surf-board jumping out of a helicopter into the sea, 
where he was then shown surfing a large wave. Another large wave was 
shown, which he referred to as "my Everest". He said "and my favourite part 
... the descent". Dramatic visuals showed him surfing an extremely high wave. 
He said "My life takes me to the edge. My card always goes with me". 
 
Six viewers complained because they felt it was insensitive to show an 
advertisement that contained images of large waves in the aftermath of the 
Asian tsunami disaster. Three viewers said they saw the advertisement on 
ITV on 26 December and on Channel Four on 29 December after nightly news 
bulletins containing upsetting footage from the disaster, which they felt was 
particularly inappropriate. Two of those viewers also complained that it was 
broadcast on Channel Four adjacent to another advertisement that contained 
images of large waves. 
 
ADJUDICATION: Complaints upheld in part 
The broadcasters said they made appropriate checks on the creative content 
of advertising they carried in commercial breaks around news programmes 
and removed advertisements that viewers might consider insensitive.  
 
ITV acknowledged that the advertisement was broadcast after its extended 
nightly news bulletin on 26 December. However, it pointed out that that was 
the day the disaster occurred and said it had acted as quickly as possible and 
followed established procedures to identify potentially unsuitable 
advertisements as soon as the scale of the disaster became clear. It said it 
advised the advertiser to change the copy, which was withdrawn the day after 
the viewer saw it, adding that it was never its intention to schedule the 
advertisement insensitively. Channel Four acknowledged that the 
advertisement was shown adjacent to another advertisement featuring a large 
wave on 29 December, but said the broadcast occurred during a commercial 
break in a programme called "The Real King Herod", not immediately after a 
news bulletin. It said, however, that it subsequently decided the imagery in the 
advertisement was inappropriate, and from 1 January it ran alternative copy. 
Channel Five said it did not broadcast the advertisement on 28 December as 
the viewer thought. It said it was contacted by the agency on 29 December 

 2



 
 

and the advertisement was withdrawn. Sky said that no news programmes ran 
on Sky One and it did not believe there were any inappropriate juxtapositions 
between the advertisement and surrounding programmes it broadcast.  
 
Rule 4.1.2 of the CAP (Broadcast) Rules on the Scheduling of Advertising 
requires broadcasters to be sensitive in the scheduling of advertising. 
Because of its tragic nature and dramatic scale, the Asian tsunami disaster 
dominated news bulletins broadcast in its aftermath. Many news items 
contained images of the tsunami. We felt viewers that saw the advertisement 
in or around the news were likely to have percieved a connection between the 
images of large waves in the advertisement and the disaster itself. We noted 
ITV had checks in place to identify advertisements that might be inappropriate 
in light of tragic news events. However, we believed the advertisement should 
not have been broadcast after its extended nightly news programme. We 
acknowledged that some viewers also found the advertisement distasteful 
when it was broadcast away from news footage and for those viewers, the 
separation of the advertisement and news programmes may have been 
insufficient. However, in this instance we did not believe that that was 
generally the case. Although the treatment in the advertisement was dramatic, 
the waves were not shown in a threatening context and it was clear that the 
images related to surfing. We felt that unless it was broadcast directly after or 
during news programmes featuring images of the tsunami, viewers were 
unlikely to find the advertisement distressing. We therefore upheld the 
complaint about the scheduling of the advertisement after the ITV news, but 
concluded that generally, the scheduling of the advertising was not 
inappropriate. 

 3



 
 

ADVERTISER:  British Gas 
 
AGENCY:   Clemmow Hornby Inge 
 
Date:   23 February 2005 
 
Media: Television 
 
No. of complaints: 2 
 
 
COMPLAINT: 
A British Gas advertisement showed an elderly couple describing what 
happened when their central heating system broke down on Christmas Day. 
On-screen text said "based on a true story". The elderly woman said "We do 
have a contract with British Gas but we didn't think anyone would come out on 
Christmas Day". A British Gas engineer explained that he had visited the 
couple's home on Christmas Day to correct the fault. He said "We provide a 
service to our customers 365 days a year, 24 hours a day" and visuals 
showed him standing by a British Gas van parked at the side of a road. The 
voiceover said "Over Christmas, our engineers are there to look after the 
things you take for granted". 
 
Viewers complained that the advertisement misleadingly implied British Gas 
engineers were available for repairs at any time of the day or night, all year 
round, including Christmas Day. In their experience, that was not the case. 
One viewer, who had rheumatoid arthritis, had contacted British Gas when 
she found herself without heating or hot water on Christmas Day, but was told 
the earliest an engineer could visit her was 27 December. 
 
ADJUDICATION: Complaints upheld 
The advertiser said the advertisement depicted a real emergency situation 
that took place on Christmas Day in 2003 and featured the engineer that 
attended the breakdown. It said its telephone helpline was available to all 
British Gas customers 24 hours a day, 365 days a year. It added that its 
engineers were available to attend breakdowns 24 hours a day, every day of 
the year (including Christmas Day), on a priority system. Customers with 
complete loss of heating or hot water were prioritised if they were elderly, 
disabled or had a young baby. Customers with serious uncontrollable water 
leaks were also treated as priority. It said the viewer with rheumatoid arthritis 
was not treated as a priority customer because she did not bring her medical 
condition to the attention of its customer service agent when requesting a 
same day visit; however, she did mention she had a gas fire in her living 
room. It pointed out that the advertisement did not indicate a timeframe within 
which customers were guaranteed to receive a visit and argued that its main 
message was that British Gas was contactable over Christmas. It added that 
customers did not always find a same day visit convenient and therefore it 
would never be able to provide a 100% same-day service. It did not feel the 
advertisement implied that an engineer would be made available to all 

 4



 
 

customers regardless of the nature of their call at all times 24 hours a day, 
365 days a year. 
 
The BACC argued that because the advertisement was based on an actual 
incident, it did not paint an unreasonable picture of the service. It pointed out 
that over the Christmas period, 61% of calls received were attended on the 
same day, which it felt indicated the level of service shown was not untypical. 
It also pointed out that the advertisement did not state that all calls would be 
answered the same day. It believed the main message was that the advertiser 
provided a friendly and extensive service over a period during which viewers 
might expect it to be closed or operating on skeleton staff. 
 
We believed the description of the service experienced by the couple in the 
advertisement along with the claims "We provide a service to our customers 
365 days a year, 24 hours a day" and "Over Christmas, our engineers are 
there to look after the things you take for granted" would give viewers the 
strong impression that an engineer would respond in person to calls for 
assistance, on Christmas day or on any other day. We acknowledged that 
some customers might find a same-day service inconvenient, but 
nevertheless felt that a same-day service was not guaranteed to all those that 
might want it. We did not believe the advertisement made it sufficiently clear 
that the claims referred to the telephone helpline only, or that engineers were 
only available on a priority system. Because British Gas were unable to 
guarantee the service described all year round, we found the advertisement in 
breach of Rule 5.1 (Misleading advertising) and Rule 5.2.2 (Implied Claims) of 
the CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code. The advertisement 
must not be shown again in that form.  

 5



 
 

ADVERTISER: Daily Mail 
 
AGENCY:  FCB Productions 
 
Date:   23 February 2005 
 
Media: Television 
 
No. of complaints: 1 
 
COMPLAINT: 
An advertisement for the Daily Mail invited readers to collect tokens to claim a 
horoscope drawn up by the astrologer Jonathan Cainer and described it as 
'an intimately detailed, entertaining, 120 page, personalised horoscope about 
you and your relationships based on the hour and place of your birth.  The 
horoscope of the heart is unique to you absolutely free.'  
 
A viewer complained that the advertisement was misleading as the horoscope 
was generated by computer and was not free as claimants needed to buy 
further copies of the Daily Mail to collect tokens. 
 
We were concerned about the personalised nature of the horoscope.  CAP 
(Broadcast) TV Advertising Standards Code Rules 3.1(i) & 10.3 prohibit 
advertisements for products or services connected with psychic practices.  An 
exception is made for services, such as typical newspaper horoscopes, which 
most viewers are likely to regard simply as entertainment and which offer only 
generalised comments that would clearly apply to large sections of the 
population. The horoscope advertised required personal information and was 
described as 'unique to you'.  
 
ADJUDICATION: Upheld 
BACC's response was that the word 'entertaining' established the horoscope 
as the kind allowed to advertise as an exception in the Advertising Standards 
Code.  It also quoted correspondence from December 1999 between BACC 
and the Independent Television Commission which it said accepted that 
horoscopes requiring a certain amount of personal information could be 
advertised provided it was made clear that the services were for entertainment 
only.  It therefore believed that the Daily Mail's advertisement complied with 
the Code. 
 
The 1999 correspondence BACC quoted had been superseded by a letter 
sent by the ITC to all its licensees in November 2002.  This letter drew 
attention to the then new code rule that defined what was and what was not 
acceptable in television advertising for horoscopes. 
 
We believed the main incentive for the reader was that the horoscope was 
individual and that there was no material disadvantage in it being generated 
by computer in Jonathan Cainer's name. We did not agree with the viewer 
that the advertising was misleading on this point. The horoscope was aimed at 
readers of the Daily Mail, who would not pay in addition to the cost of the 

 6



 
 

newspaper for the purchase of the horoscope.  The advertisement made it 
clear that it was necessary to collect tokens and that the offer started in the 
edition advertised.  We therefore felt it was justified for the advertisement to 
claim that the horoscope was free. 
 
Although the advertisement contained the word 'entertaining', the other details 
that stressed how the horoscope was personal and unique were more 
prominent.  The horoscope was available through a newspaper but was not 
part of it; readers needed to commit themselves to collect 35 tokens and 
supply their hour and place of birth, all of which gave the impression that this 
was more than the kind of horoscope usually found in a newspaper.  We 
therefore found that the horoscope went beyond the kind considered 
acceptable for television advertising, and that the advertisement was in 
breach of CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code Rules 3.1 
(Unacceptable category – psychic practices) and 10.3 (Psychic practices).   
 
Part of the advertiser's defence was that the horoscope could only offer 
generalised comments aimed at large sections of the population (and that it 
therefore complied with the Code) as it was only based on the hour and place 
of birth.  However, that would mean that the horoscope was not 'personalised' 
and 'unique to you' as claimed.  We therefore also found the advertisement in 
breach of CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code Rule 5.1 
(Misleading advertising).  The advertisement must not be shown again in that 
form. 

 7



 
 

 
ADVERTISER:  Deal of the Day 

BROADCASTER: Deal of the Day 
Date:  23 February 2005 
 
Media: Television 
 
No. of complaints: 1 
 
COMPLAINT: 
An advertisement for a watch on the teleshopping channel Deal of the Day 
claimed that it had a guide price of £495. However, the product was sold for 
£54.70. 
 
A viewer felt that the broadcaster had exaggerated the guide price to increase 
the price which it could sell the product and felt this was misleading. 
 
 
ADJUDICATION: Complaint upheld 
We asked Deal of the Day to justify the guide price of the watch. 
 
It said the manufacturer had suggested the guide price. It defended the price 
stated in the advertisement and provided evidence in the form of receipts for 
watches, from the same manufacturer, which had been purchased at the full 
retail price from various outlets. It included a receipt for the same model 
featured in the advertisement. 
 
We considered this evidence to be insufficient as it was not possible to 
independently verify that the watches had been sold at the full suggested 
price. The invoices either lacked any contact details for the purchaser or were 
from retailers directly linked to the manufacturer. We therefore found that the 
guide price was misleading as it had not been proven to be an accurate 
reflection of the price people would generally expect to pay for the product. 
 
The channel had since stopped using the term 'guide price' and the 
advertising was therefore unlikely to be repeated. However, it was none the 
less in breach of CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code Rules 5.1 
(Misleading) and 5.2.1 (Evidence) when broadcast. 
 
 

 
 

 8



 
 

ADVERTISER:  DFS 
 
AGENCY:   PWLC 
 
Date:    23 February 2005 
 
Media: Television 
 
No. of complaints: 4 
 
 
COMPLAINT: 
An advertisement for DFS showed an unaccompanied child somersaulting on 
a sofa. 
 
Viewers, including one who was involved in developing children's gymnastic 
skills, complained that it was potentially dangerous to somersault on furniture 
and felt that young children may attempt to emulate the action shown. 
 
ADJUDICATION: Complaints upheld 
The advertiser said that the somersault was not planned and the child had 
somersaulted of his own accord during filming. It decided to include the 
footage because it was 'good fun' and it did not believe the action would be 'of 
any influence to viewers' children'. The advertiser added that it had re-edited 
the advertisement following receipt of the complaints in order to remove the 
relevant section and said that it always attempted to make DFS advertising 
'suitable for all to view'. 
 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) felt the act represented 
'childish high spirits'. It said 'the child was clearly athletic and knew what he 
was doing and as a result he looked perfectly safe. There is a long history of 
children performing acrobatic feats in commercials such as cartwheels and 
forward rolls. They all carry an element of risk but I doubt they would be 
considered unsuitable for family viewing and it would be unfortunate if this 
could not continue to be the case.' 
  
We believed the somersaulting scene would appeal to children and that there 
was a risk of emulation and therefore a potential for harm, particularly for 
children watching television alone. It was not our intention to stop 
advertisements showing children performing acrobatic feats. However, we 
judge each advertisement on its own merits and showing an unaccompanied 
child performing a backwards somersault on a sofa was, in our view, 
inappropriate. We welcomed the decision to amend the advertisement so 
quickly. However, it was none the less in breach of CAP (Broadcast) TV 
Advertising Standards Code Rule 7.3.2 (Physical harm) and 7.3.7 (Use of 
scheduling restrictions) when broadcast. 
 
 
 

 9



 
 

ADVERTISER:   Seat Toledo 
 
BROADCASTERS:  ITV, Channel Four, Channel Five 
 
Date    23 February 2005 
 
Media: Television 
 
No. of complaints: 7 
 
 
COMPLAINT: 
An advertisement for a car featured a scene showing a Sumo wrestler surfing 
a large wave. 
 
Viewers complained because they felt it was insensitive to show an 
advertisement that contained an image of a large wave in the aftermath of the 
Asian tsunami disaster. Two viewers said the advertisement was broadcast on 
Channel Four on 29 December after a news bulletin that contained distressing 
footage of the disaster, alongside another advertisement that featured images 
of large waves.  
 
ADJUDICATION: Complaints not upheld 
The advertiser felt the image of a Sumo surfing was absurd enough to remove 
the advertisement from the realities of the news event. It said the Sumo was 
not from one of the affected countries, the advertisement did not show anyone 
in distress in the water and the wave was relatively small. It said, however, 
that as the severity of the situation in Asia became clear, it decided to 
withdraw the advertisement on 7 January. 
 
ITV and Channel Five said they scheduled the advertisement away from news 
programmes when they became aware of the disaster. ITV withdrew it on 31 
December; Channel Five withdrew it on 6 January. 
 
Channel Four also said that it had it removed advertising that viewers might 
consider insensitive from around news programmes as soon as it became 
aware of the disaster. It acknowledged that the advertisement was shown 
adjacent to another advertisement featuring large waves on 29 December, but 
said the broadcast occurred during a commercial break in a programme called 
"The Real King Herod", not immediately after a news bulletin. 
 
Rule 4.1.2 of the CAP (Broadcast) Rules on the Scheduling of Advertising 
requires broadcasters to be sensitive in the scheduling of advertising. We 
noted that the broadcasters took care to avoid scheduling advertisements that 
might be considered insensitive around news programmes. Although we 
realised some viewers might find the advertisement distasteful at any time 
during the aftermath of the disaster, we felt that that was an adequate 
response. We thought the advertisement made clear it referred to surfing and 
did not feel the wave was presented as dramatic or threatening. We believed 
that unless it was scheduled adjacent to a news programme, viewers were 

 10



 
 

unlikely to be distressed by any perceived connections between the 
advertisement and the disaster. We therefore concluded that the advertising 
was not scheduled inappropriately. 
  

 11


