
Advertising Standards Authority         

Broadcast Advertising 
Adjudications  
 
23 November 2005 

 



 2

ADVERTISERS IN THIS WEEKS REPORT 
 
Arnold Clark Automobiles Ltd ............................................................................................. 3 
 
Bateman BMW ……………………………………………………………………………………. 6 
 
Kellogg Marketing & Sales Company (UK) Ltd ……………………………………………….. 7 
 
News International Ltd t/a News of the World ………………………………………………… 9 
 
NSPCC …………………………………………………………………………………………... 12 
 
One TV …………………………………………………………………………………………… 14 
 
Saab Great Britain Ltd ………………………………………………………………………….. 15 
 
TMG Company ………………………………………………………………………………….. 17 
 
Unilever Bestfoods (UK) Ltd …………………………………………………………………… 19



 3

ADVERTISER:  Arnold Clark Automobiles Ltd 
 
AGENCY: Scottish Media Group 
 
Date:    23 November 2005 
 
Media:   National press/Regional press/Television/Radio 
 
No. of complaints:  3 
 
 
COMPLAINT: 
Objections to a regional press ad, a national press ad, a TV ad and a radio ad for a car 
dealership.   
 
a. The regional press ad stated "WITH 5 YEARS THAT'S 260 WEEKS!! 0% APR TYPICAL 
ON THOUSANDS OF CARS" and continued "YOU CAN BUY A £6000 CAR FOR ONLY 
£22.69 PER WEEK AND ONLY £100 DEPOSIT". Underneath it showed 26 cars with their 
specifications and price details. 
 
b. The national press ad stated "5 YEARS THAT'S 260 WEEKS 0% APR TYPICAL ON 
THOUSANDS OF CARS YOU CAN BUY A £5000 CAR WITH £100 DEPOSIT FOR ONLY 
£18.84 PER WEEK". 
 
c. The TV ad showed a theatrical agent talking to an actor. Onscreen text stated "0% APR 
typical. Cash price £5022. Deposit £100. Balance £4922. 260 weekly payments £19. Total 
payment £5022. A guarantor may be required." The agent said "To be honest, Clayton, Sir 
Arnold is not keen on the ninja stroke Kung Fu angle.  Arnold Clark is giving up to five 
years at 0% on thousands of cars. Look, a £5000 car for £100 deposit at only £19 a week. 
A deal this good you do not need to smash breeze blocks with your bare head".  
 
d. The radio ad stated "Spend £100 on a wild night out and you'll get this", a second voice 
groaned "oh my head". It continued "or you could visit your local Arnold Clark dealership 
and get this: a £5000 car for only £18.84 per week or a £6000 car for only £22.69 per 
week. All for only £100 deposit with five years 0% finance, five years, that's 260 weeks 0% 
finance on thousands of cars right now at Arnold Clark, there's a branch near you. A 
guarantor may be required." 
 
1.  One complainant, who was unable to obtain 0% APR on a Corsa SXI featured, 
objected that the regional press ad was misleading because it implied 0% APR would be 
available on the cars shown. 
 
2.  The other complainants challenged the impression in the press ads, the TV ad and the 
radio ad that thousands of cars were available on 0% finance for up to five years. 
 
ADJUDICATION:  
1.  Complaint upheld 
Arnold Clark said the complaint had arisen from their attempts to incorporate recent 
Consumer Credit Act (CCA) legislation into their marketing campaigns. They explained 
that, after discussing the new legislation with their local Trading Standards department, 



 4

they decided to change the format of their five year 0% APR advertising and began to 
place two ads on the same page. They further explained that ad (a) was an example of 
that change in format and was two ads placed one above the other: the banner at the top 
of the page, which stated "WITH 5 YEARS THAT'S 260 WEEKS!! 0% APR TYPICAL ON 
THOUSANDS OF CARS" and continued "YOU CAN BUY A £6000 CAR FOR ONLY 
£22.69 PER WEEK AND ONLY £100 DEPOSIT", was one ad; the cars pictured below with 
specifications and price details constituted a separate ad. Arnold Clark said their ads ran in 
this format of two per page for approximately 12 weeks but they stopped the approach 
when they were informed that the Office of Fair Trading considered that readers could 
view the two ads as one. At that point they changed the format to that of ad (b), which they 
were still using. They said they had no current plans to use the ad (a) format again. They 
believed the complaints would not have arisen had they been allowed to continue with 
their original advertising format. 
 
We noted Arnold Clark changed the format of their advertising in an attempt to conform to 
recent CCA legislation. We considered, however, that readers were unlikely to realise that 
ad (a) was two separate ads and were likely to infer that 0% APR was available on the 
cars shown. We concluded that ad (a) was misleading and welcomed Arnold Clark's 
decision not to repeat it. 
 
The regional press ad breached CAP Code clauses 3.1 (Substantiation) and 7.1 
(Truthfulness). 
 
2.  Complaints upheld 
Arnold Clark said they had 135 dealerships, each of which offered 0% APR on a range of 
cars on an ongoing basis. They submitted an invoice from one of their print suppliers, 
dated 17 February 2005, for 6,250 windscreen banners that stated "5 Years 0% 
APR".They explained that the banners had subsequently been delivered to their branches 
and could be re-used many times. 
 
Scottish Media Group (SMG), who cleared the TV ad, said they consulted their local 
Trading Standards office for advice on the wording of the ad and the validity of the offer. 
SMG oversaw the filming of the ad, undertook the post-production in house and cleared 
the ad according to Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) guidance. 
 
GMG Radio, on behalf of Real Radio Scotland, and SMG both said they had requested 
and obtained from Arnold Clark a written assurance that the claims in the TV and radio ads 
were accurate. They both sent a copy of the assurance; it stated that all Arnold Clark 
branches were carrying the five year 0% APR offer, that the offer was available on over 
2,000 vehicles across all branches, that payments could be made weekly, that Arnold 
Clark would honour the offer for two weeks after the last ad had aired and that Arnold 
Clark had over 12,000 new and used cars at any one time and sold more than 180,000 
cars each year. 
 
GMG Radio also said the radio ad was cleared by the Radio Advertising Clearance Centre 
(RACC). 
 
The RACC said Arnold Clark, a large franchised dealership chain, had been making 
similar claims on the radio for many years without any complaints from listeners and they 
had no reason to doubt that they would have access to thousands of cars on the terms 



 5

stated in the ad. The RACC were concerned that Arnold Clark's written assurance to GMG 
Radio that the offer was available on over 2,000 vehicles did not seem to have been 
honoured. 
 
We noted SMG and GMG Radio had accepted Arnold Clark's assurance that more than 
2,000 cars were available at 0% APR for five years; we also noted, however, Arnold Clark 
had not sent SMG or GMG Radio any documentary evidence to substantiate that 
assertion. We noted one complainant had visited an Arnold Clark branch and had found 
only two cars available at 0% APR. A second complainant had visited two branches; no 
cars were available at 0% APR at one branch and, among the hundreds of cars at the 
other branch, only a few were available at 0% APR. Although Arnold Clark had bought 
6,250 re-usable windscreen banners that stated "5 Years 0% APR", we considered that 
they had not shown that, at any one time, thousands of cars were available at their 
branches on 0% finance for up to five years. We concluded that the ads were misleading 
and told Arnold Clark to amend them to remove the impression that thousands of cars 
were available on 0% finance for up to five years. 
 
The press ads breached CAP Code clauses 3.1 (Substantiation), 7.1 (Truthfulness) and 
16.1 (Availability of products). 
 
The TV ad breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 
(Misleading advertising), 5.2.1 (Evidence) and 5.2.3 (Qualifications). 
 
The radio ad breached CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards Code section 2, rule 
3 (Misleadingness). 



 6

ADVERTISER:   Bateman BMW 
 
BROADCASTER:   The Bay 
  
Date:     23 November 2005 
 
Media:    Radio 
 
No. of complaints:   1 
 
 
COMPLAINT: 
A radio ad for Bateman BMW said: “A service history from any old garage or a BMW with a 
full service history from Bateman BMW - which used BMW would you be confident buying? 
Bateman BMW main dealer service history, essential to the future value of your BMW. To 
book your service call …” 
 
Priory Motors, Lancaster complained that the ad implied that having a BMW serviced at 
any garage other than that of Bateman BMW would result in the car losing value. They 
said that this was not the case as long as the car’s service history was properly 
documented. 
 
ADJUDICATION: Complaint upheld. 
The Bay, who cleared the ad for broadcast, said that they did not feel that the wording of 
the ad was misleading or unfair or that it denigrated any other service dealer. 
 
Bateman BMW said that it was a BMW main dealer and that in their experience the trade 
value of a used BMW was invariably dependant on whether or not a car had a properly 
documented main dealer BMW service history. They said that vehicles without this had 
significantly lower value to both trade and retail customers. They provided us with two 
letters from trade customers saying that cars with main dealer service histories were worth 
more to them than those without. 
 
We noted that Bateman BMW had provided evidence to demonstrate that cars that had full 
main dealer service histories generally had a higher market value than equivalent cars that 
did not. However, we considered that the wording of the ad, particularly the use of the 
word ‘essential’, implied that unless a BMW had a full service history from a BMW main 
dealer such as Bateman BMW then it would not retain the best possible market value. We 
did not consider that the evidence provided by the advertiser was robust enough to 
support this claim. We considered that the ad was misleading and denigrated other 
garages.  
 
The ad breached CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards Code section 2, rules 3 
(Misleadingness) and 7 (Denigration). It should not be broadcast again in its current form. 



 7

ADVERTISER: Kellogg Marketing & Sales Company (UK) Ltd   
     

AGENCY:    Leo Burnett Ltd 
 
Date:     23 November 2005 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:   1 
 
 
COMPLAINT: 
A TV ad for Kellogg's Coco Pops Coco Rocks featured cartoon jungle animals whose 
game of football was interrupted by falling chocolate meteors. One of the animals, Coco, 
saved earth by saying the magic words "... Coco Rocks!" and blasting the meteors into 
smaller bite size chunks. The cereal was described as "A chocolatey surprise for me and 
you. Crunchy chocolate rocks and soft chocolate centre rocks ..." On-screen text said "Run 
around, have fun and eat a balanced diet". 
 
The National Consumer Council (NCC) objected to the ad because they believed the text 
"Run around, have fun and eat a balanced diet" gave a false impression of the product and 
undermined progress towards national dietary improvements by misleading and confusing 
consumers about the nature of a balanced diet. They were concerned at the high level of 
sugar in the cereal. They believed the ad gave a misleading impression of the nutritional 
benefits of the cereal by making an implied link between health and the product. 
 
ADJUDICATION: Complaint not upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said that the product was clearly a 
chocolate treat-type cereal aimed at children. They said the ad did not promote eating the 
cereal three times a day but made it clear that it should be eaten as part of a balanced diet 
and not to the exclusion of all else. The ad showed examples of other items such as fruit, 
fruit juice and toast. They believed this was a good message to promote in the current 
climate of food awareness.  
 
Kellogg's said that Coco Pops Coco Rocks were accurately described in the ad, with 
visuals and audio referring to the chocolate content, which gave viewers a clear indication 
of the product's composition. They said they were aware of current food awareness 
concerns and therefore ensured a range of cereals with varying levels of sugar were 
available for children.  
 
Kellogg's told us that similar text to "Run around, have fun and eat a balanced diet" was 
used in all their children's ads to reinforce the message of a combination of a balanced diet 
and exercise, complimentary to any national dietary improvement schemes. They pointed 
out that in this case the on-screen text appeared at the same time as the cartoon 
characters were pictured sitting down to a balanced breakfast of fresh fruit, fruit juice and 
wholemeal breads. The characters had also just finished playing football, reinforcing the 
healthy living and exercise message.  
 



 8

Kellogg's said that the ad was intended to show the cereal as part of a balanced meal and 
make breakfast as a whole more appealing to the one in five children, who according to 
research, skip what is considered to be the most important meal of the day.  
 
We noted that the chocolate content of the cereal was made clear in the ad and did not 
consider that viewers would be surprised that the product contained a high level of sugar. 
We understood that a balanced diet would not necessarily exclude anything sweet. We 
considered the on-screen text message "Run around, have fun and eat a balanced diet" 
would be seen by viewers as general good advice about diet and exercise and not as a 
specific health claim about the product itself. We understood the NCC's concerns that such 
advice had appeared in an ad for a cereal containing chocolate but given the clear 
indication of the chocolate content we did not consider that it was likely to either mislead or 
confuse viewers about the nutritional benefits of the product.  
 
We investigated the ad under CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 
(Misleading advertising), 5.2.2 (Implications), 8.3 (Food and dietary supplements), and 
8.3.1 (Accuracy in food advertising) but did not find it in breach. 



 9

ADVERTISER:  News International Ltd t/a News of the World 
 
AGENCY:   Euro RSCG London 
 
Date:    23 November 2005 
 
Media:    Television / National Press 
 
No. of complaints:  6 
 
 
COMPLAINT: 
A TV ad and front-page flash for the News of the World newspaper promoted a free DVD 
with highlights of past English cricket matches. 
The voiceover in the TV ad said "English cricket's greatest ever matches DVD. Free with 
this Sunday's News of the World." On-screen text said "England only. Redeem at 
WOOLWORTHS." 
The front-page flash said "FREE ASHES DVD TODAY". Smaller text said "SEE PAGE 57". 
Even smaller text said "Redeem at WOOLWORTHS". 
 
Six viewers complained about the TV ad. 
 
1. All said it was not sufficiently clear that the DVD was not inside the newspaper. 
 
2. Two also said it was not clear that the offer was limited by both the amount of stock and 
the time available to redeem it. They understood that the voucher had to be redeemed by 
Tuesday, August 30, while stocks lasted and felt the TV ad should have made this clear. 
One of these viewers had visited his local Woolworths store on the day of the offer but it 
had run out of copies. 
 
One of the complainants also complained about the front-page flash. 
 
3. He said it was not sufficiently clear that the DVD was not inside the newspaper.  

 
4. He also said his local Woolworths store had run out of copies of the DVD and there was 
no indication on the front-page flash that there was limited availability. 
 
We challenged whether: 
 
5. all Woolworths stores had stock available and 
 
6. there was generally enough stock to meet foreseeable demand. 
 
ADJUDICATION:  
1. Complaints upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said the ad was made unacceptable 
when it came to light that the word "offer" had not been included in the ad to make it clear 
to viewers that the DVD was not included with the paper itself. 
 



 10

The News of the World said the free product was at no time shown coming out of the 
paper or shown next to the paper and the voiceover did not say "inside" in order to avoid 
the impression that the product was inside the paper. They said the Woolworths logo was 
featured against the standard black background used in all their commercials, and it was 
very prominent on the screen. 
 
We welcomed the response from the BACC confirming they did not think the ad made the 
nature of what was on offer sufficiently clear. We noted that the ad included on-screen text 
stating that the DVD was redeemable at Woolworths. However, by not including the word 
"offer" and by saying "free with" at the same time as the image of the DVD packaging and 
just before the front cover of the newspaper appeared on-screen, the overall impression 
given by the voiceover was that the DVD was inside the newspaper. The on-screen text 
and Woolworths logo were unlikely to override that impression and we considered the ad 
was misleading. 
 
2. Complaints upheld 
The News of the World said they followed precedent set by their previous advertising that 
had been approved by the BACC and they did not stray from this structure. They said they 
had taken on board the complaints made and would ensure that any future advertising of 
this nature would include clear reference to these points. 
 
We welcomed the decision to amend future advertising. We considered that the limited 
time to redeem the offer and the limited stock available were significant limitations to the 
offer and should have been included in the ad to avoid misleading and disappointing 
viewers. 
 
3. Complaint not upheld 
The News of the World said they were careful not to use words that would lead their 
readers to think that the DVD was inside the paper. They believed the headline "FREE 
ASHES DVD TODAY" alongside the statement "Redeem at WOOLWORTHS" was 
sufficient. 
 
We accepted that the headline alongside the statement "Redeem at WOOLWORTHS" was 
sufficiently clear to inform readers that the DVD was not inside the newspaper. The overall 
impression given by the front-page flash was that it was a DVD offer redeemable at 
Woolworths. We therefore did not find it misleading on this point. 
 
4. Complaint upheld 
The News of the World said they had stated on the front page where readers could learn 
more about the offer. They said page 57 stated that the offer was subject to availability, 
and that it closed on 30 August. 
 
We noted that the details on page 57 made clear the offer was subject to availability. 
However, we considered the limited availability was a significant condition that should 
have been made clear on the front-page itself and not just on page 57 in order to avoid 
misleading and disappointing readers. 
 
5. Not upheld 
The News of the World said they had provided a minimum of 110 DVDs to every 
Woolworths store in England and Wales. However, they said some stores had been 



 11

unable to accept delivery on the day before publication which meant they temporarily had 
no stocks and they were in discussion with Woolworths to try and ensure this did not 
happen in future.  
 
We noted that every Woolworths store in England and Wales (where the offer was 
advertised) was supposed to have received copies of the DVDs. We accepted that 
problems with delivery meant that some Woolworths stores did not have stock. We 
acknowledged that problems of this nature do sometimes arise and, as the situation did 
not appear to be widespread, we did not consider the ads breached the Code on this point. 
 
6. Not upheld 
The News of the World said they based the distribution estimates on previous TV-
supported instant redeem activity undertaken at Woolworths stores where, for DVDs, the 
redemption levels were typically 60,000 to 80,000. However, they felt that the Cricket DVD 
would be popular and therefore increased the supply to 100,000. They said around 20 
consumers contacted them directly about not being able to redeem the offer, and in all 
cases they dispatched a copy of the DVD to them. 
 
We accepted that the News of the World had increased stock levels significantly to take 
into account the likely popularity of the offer. It did not appear, either from the complaints 
received or the enquiries made directly to the News of the Word, that there was a 
widespread problem with meeting demand. We therefore considered 100,000 DVDs was a 
reasonable level of stock to meet foreseeable demand on this occasion. 
 
The TV ad breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 
(Misleading advertising) and 5.2.3 (Qualifications) and should not be shown again in its 
current form. 
 
The front-page flash breached CAP Code Clauses 7.1 (Truthfulness), 36.1 (Front-page 
flashes) and 16.1 (Availability of products). It was also investigated under CAP Code 
Clause 30.1 (Availability) but not found in breach. 



 12

ADVERTISER:   NSPCC 
 
AGENCY:   Saatchi & Saatchi Ltd 
 
Date:    23 November 2005 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:  11 
 
 
COMPLAINT: 
An animated ad for the NSPCC opened in a park with birds singing, ducks swimming and 
a boy hurrying over a bridge with a dog running alongside him. The idyllic scene continued 
as the boy was seen in a sunny street, where two women stopped talking to greet him. 
They were heard to mumble "I'm a bit worried about him ... I'm not sure if we should say 
something ..." As they spoke speech bubbles appeared and followed the boy into his 
house. The boy entered a dark room where an angry man paced up and down. He 
shouted "Where have you been?" and threw a bottle at the boy which smashed on the 
wall. A speech bubble appeared and surrounded the boy drowning out the verbal abuse.  
 
The scene changed to a man and woman fondling each other as they walked down stairs. 
A young girl was shown on a sofa in the background. The man asked "What about her?" 
and the woman replied "She'll be fine. Just leave her." They left and the child was 
enveloped by a speech bubble. The scene changed again to a woman dragging a child 
towards a car. She shouted "I've had enough. I've had all I can take ..." She then hit the 
child who fell onto a speech bubble. Finally, a small boy was shown in bed. The bedroom 
door was opened by a man who backed out hurriedly when a bright shining speech bubble 
appeared. The voice over said "If you are worried about a child, talk to someone, and you 
could help stop abuse." Throughout the ad a child's music box was heard to play.  
 
There was a 30-second cut down version of the same ad, which featured the first child 
only. Both ads were given an 'ex-kids' restriction which meant they should not be shown in 
or around children's programmes.  
 
Seven viewers said their young children had been distressed by the ads. (Where ages 
were given they ranged between one and 10 years old). A further four believed the ads 
were shown too early. They felt children would be attracted by the animation and 
consequently upset.  
 
ADJUDICATION: Complaints upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said the ads had been given an 'ex-
kids' restriction which meant they should not be shown in or around programmes made for 
or aimed at children. They believed the dark tone was similar to a previous NSPCC ad 
which had an 'ex-kids' restriction and had aired without complaint. However, they were 
uneasy that, in this case, the cartoon style of the ads might draw children in. They 
therefore warned Saatchi & Saatchi Ltd that a later timing restriction would be imposed if 
they received reports that the ads had upset children. The BACC said that when we 
contacted them with viewers' concerns they imposed a post 9 pm restriction as they were 
concerned that real upset had been caused to children.  



 13

 
The NSPCC and Saatchi & Saatchi Ltd said that by its nature child abuse elicited different 
responses and reactions in people and they tried to balance their advertising accordingly. 
They said they used animation in the ads specifically to avoid using real children or real 
abusers, which would have been more emotionally challenging. They believed that 
showing abuse through animated characters would allow people to engage with the 
advertising more.  
 
The NSPCC and Saatchi & Saatchi Ltd believed the 'ex-kids' restriction was sufficient 
because if children's television choices were being observed by their parents the 
opportunity for them to see the ads would be small. They pointed out that they had 
conducted research with children before the ads were broadcast to ensure that they were 
not communicating child abuse in a way that would add further stress to children. They 
said that all the children they interviewed were supportive of both the message and the 
way it was communicated. They said they had received positive feedback on the campaign 
and calls to the NSPCC Helpline had increased threefold. They did not feel this would 
have happened if the ad had been restricted to post 9 pm at the start of the campaign. 
They said the subject of child abuse was a sensitive issue and would always cause a 
degree of discomfort for some people. They did not, however, believe this was a good 
enough reason to restrict a wider audience from seeing the ads.  
 
We understood the difficulties faced by the NSPCC and Saatchi & Saatchi Ltd in getting 
their message across to as many people as possible. None the less, suitable timing 
restrictions must be used. In this case, the animated style and child related music, was 
particularly attractive to young children and was likely to capture their attention. As the ads 
progressed the material became quite distressing and, as the complaints showed, children 
were upset. An 'ex-kids' restriction had not therefore been sufficient to keep the ads away 
from young children, for whom the images were unsuitable. We shared the BACC's 
concerns expressed at the script stage and welcomed their prompt action to put a post  
9 pm restriction on the ads.  
 
The ads breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 7.3.1 (Mental 
harm - children), 7.3.6 (Distress - children), 7.3.7 (Use of scheduling restrictions), and CAP 
(Broadcast) Rules on the Scheduling of Advertising rule 4.2.3 (Treatments suitable for 
children). They should not be shown again before 9 pm. 



 14

ADVERTISER:   One TV 
 
BROADCASTER:    One TV 
 
Media:    Television 
 
Date:      23 November 2005  
 
No. of complaints:      1 
 
 
COMPLAINT: 
During an infomercial on One TV for a Youngman's Multi-Purpose Ladder one of the 
presenters said "Just available for today", "only available for one day" and "Please don't 
miss out today". 
 
A complainant said that he had seen the same presentation on a number of separate 
occasions over a period of several weeks. The statement that the product was available 
for that day only was made in each broadcast. He felt that this could give viewers the false 
impression that there would not be another opportunity to buy the product, thereby 
encouraging them to purchase there and then. 
 
ADJUDICATION: Complaint upheld 
One TV said that when they first began broadcasting they had a policy of promoting 
products for just one day. As the company developed, they decided to change this policy 
and repeat broadcasts; they either re-shot each presentation or edited it to remove the 
"one day only" claims. They said that they had overlooked the Youngman's Multi-Purpose 
Ladder infomercial and it had mistakenly been broadcast unchanged. They said that they 
had implemented a new checking procedure to ensure that such an error did not occur 
again in the future and apologised for misleading viewers about the availability of the 
product. 
 
We noted that the unchanged infomercial had been broadcast in error after One TV had 
changed its policy on product availability and that they had apologised for the mistake. 
However, we considered that the claims that the ladder was only available for one day was 
likely to have given viewers the impression that they only had one opportunity to buy the 
product and that as a result they may have been led to make a purchase that they 
otherwise might not have made. We considered that the infomercial was therefore 
misleading. 
 
The infomercial was in breach of the CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rule 
5.1 (Misleading advertising) and should not be shown again in that form. 



 15

ADVERTISER:   Saab Great Britain Ltd 
 
AGENCY:    Lowe & Partners Ltd 
 
Date:                                    23 November 2005 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:   2 
 
 
COMPLAINT: 
Two TV ads for Saab. The first opened with shots of quiet city streets with three vapour 
trails, arranged so that each was the point of a triangle, running along the road. 
Pedestrians looked quizzically at them and a woman passed her hand through one of the 
trails. The camera point of view followed the trails, accelerating until it caught up with the 
Saab that was leaving the trails. The camera followed the car down an empty road while a 
voiceover said: “With Saab’s aircraft heritage comes a unique understanding of 
aerodynamics. Knowing what keeps a plane in the air ensures our cars stay glued to the 
road. The Saab 93 Sport Saloon.” 
 
The second began with a series of scenes of people on city streets; two women talking, a 
man buying a newspaper and a group of men playing football. The sound of a jet could be 
heard building up and the various people looked up as they heard it. As one of the 
footballers looked to the sky a Saab drove past behind him to the sound of a jet passing. 
There followed a number of shots of the car moving from the city to the country, all the 
time accompanied by the sounds of a jet engine. The ad ended with a shot of the car on a 
country road with vapour trails coming off it and a voiceover that said: “The all new Saab 
V6 Turbo Sportswagon.” 
 
1. One viewer complained that the first ad focused upon the speed of the car and 
suggested that it was to be preferred because of its speed. 
 
2. Both viewers said that they thought that the second ad also focused upon the speed of 
the car and suggested that it was to be preferred because of its speed. 
 
ADJUDICATION: 
1. Complaint not upheld    
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said that the ad focused on Saab’s 
heritage as an aircraft manufacturer and not upon the speed of the car. They said that 
Saab used its experience of aeronautics to approach problems differently to other 
manufacturers when working to develop reliable cars and that they had made several ads 
in recent years linking references to aircraft with new models. They said that the vapour 
trails were another example of this. 
 
We noted the BACC’s point. We considered that this was made explicit by the voiceover at 
the end of the commercial. When seen in combination with the voiceover, we considered 
that viewers would regard the vapour trails as a reference to the company’s history and the 
potential benefits that that may have offered rather than an intimation that the car was to 
be preferred because it could achieve the acceleration or speed similar to an aeroplane.  



 16

 
The ad was investigated under CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rule 
11.9.2 (Automotive advertising) but was not found in breach. 
 
2. Complaints upheld 
The BACC said that the second ad was not about the power or speed of the car and that 
the driving shown in the ad was safe and responsible. They said that the noise was an 
“external fantasy expression of the car’s inherent aircraft DNA”, again making reference to 
the Saab company’s origins as an aircraft manufacturer and linking it to the qualities of 
their cars. They said that this ad made clear that the noise came from an overhead, off-
screen jet and not the car.  
 
While we noted the BACC’s point that the advertisers had made reference to their heritage 
as an aeroplane manufacturer in previous campaigns, we did not consider that there was 
any clear suggestion of this in this ad. We considered that the ad gave the impression that 
the noise was coming from the car itself, an impression compounded by the shot at the 
end with vapour trails coming from the back of the car. We considered that the 
synchronisation of the jet noise with the movement of the car was likely to communicate to 
viewers that the car was capable of producing a high degree of speed and power and that 
it was desirable because of this. 
 
The ad was in breach of the CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rule 11.9.2 
(Automotive advertising). It must not be shown again in its present form. 



 17

ADVERTISER:   TMG Company  
 
BROADCASTER:   The Hits 
 
Date:     23 November 2005  
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:   2 
 
 
COMPLAINT: 
Two ads broadcast on The Hits music channel for the text services 84050 and 87050 
showed people in futuristic, sci-fi settings. The first played extracts from three hit songs 
and said “Tune up your mobile. Text Ring 1, Ring 2 or Ring 3 and get one of these hits 
direct to your phone … text ring to 84050”. Scrolling text along the bottom of the screen 
read “For nokia phones only – £1/msg – 2 per week. To end service txt stop to 84050. Info 
at netsize 0870 750 2929”. Stationary text read “This is a subscription service (£1/msg)” 
 
The second ad said “Personalise your mobile with the coolest logos and colour wallpapers 
… text logo to 87050”. Scrolling text along the bottom of the screen read “For nokia 
phones only – £1.50/msg – 2 logos/week. To end service txt stop to 87050. Info at netsize 
0870 750 2929”. Stationary text read “This is a subscription service (£1.50/msg)” 
 
1. One viewer complained that an extract from Mylo’s Drop the Pressure in the first ad 
contained the word “mother fucker.” She had been watching with her seven-year-old 
brother and considered the language unsuitable for a channel that young children were 
likely to be watching. 
 
2. The second viewer was concerned that neither ad explained clearly that the service was 
a subscription service. 
 
ADJUDICATION: 
1. Complaint not upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said they had approved ads for 
TMG, but not with the Mylo soundtrack. They said they would not have approved any ads 
where the swear word from Mylo’s Drop the Pressure could be heard and understood, but 
that they had approved other ads with a non-offensive alternative line.  
 
The Hits believed the BACC had approved previous, similar ads and had broadcast this ad 
on that basis. They said that the lyrics were, however, obscured by a vocoder effect and 
believed they were indecipherable. The Hits said that the track itself was not on the playlist 
for their channel. 
 
Although the song’s lyrics would be known to some viewers we did not consider that their 
prior knowledge of the unedited song rendered the ad unsuitable for broadcast provided 
the offending word was not decipherable when used in the ad, which we considered it had 
not been. 
 



 18

The ad was investigated under CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 6.1 
(Offence), 7.3.1 (Mental harm/children) and 7.3.7 (Use of scheduling restrictions) and CAP 
(Broadcast) Rules on the Scheduling of Advertising 4.2.3 (Treatments unsuitable for 
children) but was not found in breach. 
 
2. Complaint upheld 
The Hits said both ads stated that the service was a subscription service. 
 
We considered the ads implied viewers could order one-off music extracts, logos or 
wallpapers. We did not consider the stationary text caption and scrolling information was 
prominent enough to alter the impression that the ads were advertising single music 
extracts, logos or wallpapers. 
 
The ads breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code Rules 5.1 (Misleading 
advertising) and 5.4.2(a) (Superimposed text). They must not be shown again in that form. 



 19

ADVERTISER:  Unilever Bestfoods (UK) Ltd 
 
AGENCY:   J. Walter Thompson (London) Ltd 
 
Date:    23 November 2005 
 
Media:   Television, National Press, Poster 
 
No. of complaints:  23 
 
 
COMPLAINT: 
Members of the public objected to a TV, national press and poster campaign for Knorr Vie 
Shots. 
 
a. The voiceover on the TV ad said “Getting enough fruit and vegetables every day can 
seem like hard work. Every tiny Vie Shot is squeezed full of fruit and vegetables …”. 
Seven pieces of fruit and vegetables were shown jumping into a bottle of the product. On-
screen text stated “Juices/smoothies can only provide one daily portion”. The voiceover 
continued “… to help you on your way to five a day …”. Further frames showed a woman 
opening a bottle of the product and fruit and vegetables leaping out. 

 
b. The press ad showed seven pieces of fruit and vegetables stacked on top of a bottle of 
the product. Text underneath stated “Are you getting enough? Vie Helps you on your way 
to five a day. Nutritionists recommend we eat at least 400g of fruit and vegetables every 
day. That’s why we squeeze the juices and purees from over 200g of fruit and vegetables 
into each Vie Shot.  But we add no sugar, artificial colours, flavours or preservatives. 
Which makes Vie Shots an easy way to boost your fruit and vegetable intake”.  
 
c. The poster ad showed a bottle of the product in front of a pile of seven pieces of fruit 
and vegetables. Text stated “Vie Shot helps you on your way to five a day”. Small print text 
stated “UK health experts recommend we eat at least 5 portions of fruit and vegetables 
every day. Vie shots are made with fruit and vegetable juices and purees, and are an easy 
way to boost your daily intake”. 
 
1.  Twenty complainants challenged whether ads (a), (b) and (c) misleadingly implied the 
product was made from fresh fruit and vegetables when they believed it contained 
concentrate;  
 
2.  Fourteen of the complainants challenged whether concentrated juice could count 
towards the Recommended Daily Allowance (RDA) of five portions of fruit or vegetables 
and 
 
3.  Six of the complainants objected that the claim “Nutritionists recommend we eat at least 
400g of fruit and vegetables every day. That’s why we squeeze the juices and purees from 
over 200g of fruit and vegetables into each Vie Shot” in ad (b) misleadingly implied the 
product could count towards half of your recommended five a day portions. 
 
ADJUDICATION: 
1. Complaints not upheld 



 20

The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said they considered the visuals 
used represented the actual fruit and vegetable content of one 100 ml serving of the 
product. 
 
Unilever said they had discussed the TV ad at length with the BACC to ensure that they 
would not mislead consumers. They said none of the ads claimed the product was fresh 
and that consumer feedback received both before and after the launch of the product and 
the advertising supported this. They said the TV ad was an animated version of the press 
and poster campaign and was not designed to imply the product was not processed at all. 
Unilever said each Knorr Vie Shot was made from a blend of concentrated fruit and 
vegetable juices and from purees not made from concentrate. They asserted that those 
juices and purees were made from real fruit and vegetables with nothing added. They 
explained the juices were concentrated and combined with purees using minimal 
processing and only a small amount of water was added to make the product drinkable. 
They said the average puree content of Vie Shots ranged from between 35 and 43% and 
the concentrated fruit and vegetable juice content was approximately 25%. Unilever 
explained The Food Labelling Regulations 1996 stated that images of food ingredients 
were acceptable in advertising and product labelling as long as the flavour of that product 
was derived wholly or mainly from the food pictured. They believed, because they used 
images of the actual amount of fruit and vegetables used to make a single Vie Shot, their 
advertising was not misleading. Unilever also said they were aware of TV ads for other 
fruit-based products made from concentrate which used fruit visuals without making clear 
they used concentrated juice.  
 
We acknowledged Unilever’s assertion that there was, on average, a greater percentage 
of non-concentrated puree in each Vie Shot than concentrated juice and noted that none 
of the ads claimed the product was made from “fresh” fruit and vegetables. We concluded 
that the majority of viewers would interpret the image of fruit and vegetables jumping in 
and out of a Vie Shot bottle in the TV ad as merely showing what the product was made 
from, not that it was made from fresh produce. We considered the images used in ads (b) 
and (c), which showed the fruit and vegetables on and around the bottle, would be seen as 
a general representation of the fruit and vegetables used to make a single Vie Shot and 
not as a claim about freshness. In addition, small print text in these ads made clear the 
product was made from juices and purees. We did not find the ads in breach. 
 
2. Complaints not upheld 
The BACC said they sought consultant advice and also Unilever had secured approval 
from the Department of Health (DoH) to make references to their product helping 
consumers with their recommended daily fruit and vegetable intake. They said they were 
satisfied each Knorr Vie Shot contained one portion of the RDA of fruit and vegetables and 
they ensured that was made clear in on-screen text. 
 
Unilever said the DoH “five a day” advice on portion size was that fruit or vegetable juices, 
which included smoothies, could count only as one portion, no matter how much was 
consumed. They said the DoH had granted them licence to claim one Knorr Vie Shot 
provided one portion of fruit or vegetables. They sent a copy of the DoH’s written 
agreement that they could use those logos on their packaging. 
 
We welcomed Unilever’s assurance that they had sought and gained approval from the 
DoH before claiming that their product could contribute to the RDA. We did not object.  



 21

 
3. Complaints not upheld 
Unilever said that the ad contained factual information about the amount of fruit and 
vegetables used to make a single Vie Shot. They said the claim was intended to make 
clear to consumers exactly what went into one Vie Shot, not that it contained half of 
consumers’ RDA of fruit and vegetables. They also said small print text made clear that 
Vie Shots could boost consumers’ fruit and vegetable intake, not that they were intended 
as a replacement. 
 
We noted that in addition to the claim, the ad stated a Vie Shot could “help” consumers on 
their way to five a day and could “boost” their fruit and vegetable intake. We considered 
the claim contained merely factual information about the amount of fruit and vegetables 
used to make Vie Shots and concluded that, in the context of the ad, it was unlikely to give 
a misleading impression about how far a single Vie Shot could contribute towards the 
RDA.   
 
Ad (a) was investigated under CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 
(Misleading) and 8.3.1 (Accuracy in food advertising) but not found in breach. 
 
Ads (b) and (c) were investigated under CAP Code clauses 2.1 (Principles), 3.1 
(Substantiation) and 7.1 (Truthfulness) but not found in breach. 


	COMPLAINT:
	COMPLAINT:

